احساس بی ارزشی
احساس بی ارزشی باعث انتقاد دائمي از خودتان و خودگويي منفي مي شود.

5 کاری که اگر احساس می کنید بی ارزش هستید باید انجام دهید

احساس بی ارزشی اغلب شامل احساس بی اهمیتی به خود است و به شدت با ناامیدی و سرزنش خود مرتبط است.چنین احساساتی اغلب یکی از علائم رایج افسردگی هستند، اما ممکن است به دلیل مواردی مانند اعتماد به نفس پایین، بی توجهی، سوء استفاده، ضربه روحی، یا موقعیت های دشواری که تهدیدی برای احساس خود فرد هستند ایجاد شوند.

احساس بی ارزشی می تواند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند و عملکرد عادی را در زندگی روزمره دشوار کند. زمانی که احساس می کنید هیچ کاری درست نیست یا هیچ یک از تلاش های شما تغییری ایجاد نمی کند، ممکن است برای شما سخت باشد که انگیزه دنبال کردن اهداف خود را ادامه دهيد. به همین دلیل، یافتن راه هایی برای مدیریت این احساسات دشوار و جستجوی کمک در صورت نیاز بسیار مهم است.

 احساس بی ارزشی باعث مي شود خودتان را سرزنش كنيد.

علل بی ارزشی

احساس بی ارزشی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. تربیت، تجارب اجتماعی، سبک توضیحی، رویدادهای استرس زا، و شرایط سلامت روان باشد. برخی از دلایلی که ممکن است شما با چنین احساساتی دست و پنجه نرم کنید عبارتند از:

ترومای دوران کودکی

ممکن است تجربه های منفی دوران کودکی داشته باشید که اثری ماندگار از خود بر جای گذاشته است. بی توجهی، سوء استفاده و بدرفتاری در دوران کودکی می تواند در ایجاد احساس بی ارزشی نقش داشته باشد. کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند یا اغلب توسط والدین یا سایر مراقبان مورد انتقاد قرار می‌گیرند، ممکن است این احساسات بی‌اهمیتي را در بزرگسالی نیز به همراه داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که این آسیب های بین فردی اولیه با احساس بی ارزشی بعدی مرتبط است

دیدن رویدادهای منفی به عنوان تقصیر شما

ممکن است رویدادهای منفی را به اعمال یا ویژگی های خود نسبت دهید. افرادی که مستعد نسبت دادن رویدادهای منفی به علل درونی هستند، ممکن است علائم افسردگی از جمله بی ارزشی را بیشتر تجربه کنند.

نقد گذشته

ممکن است در گذشته مورد انتقاد دیگران قرار گرفته باشید. تجارب منفی که در آن شخص مورد تحقیر قرار گرفته یا با انتقاد دیگران روبرو شده است نیز می تواند احساس بی ارزشی را در افراد ایجاد کند.

مشکل در کنترل استرس

ممکن است برای مقابله با استرس مشکل داشته باشید. استرس حاد و مزمن هر دو می تواند بر تصورات فرد از خود تأثیر بگذارد. ممکن است پس از تجربه یک شکست جدی مانند مشکلات مالی، طلاق یا از دست دادن شغل احساس بی ارزشی کنید.

نشانه وضعیت عدم سلامت روان

ممکن است یک بیماری روانی داشته باشید. اختلالات خلقی مانند اختلال افسردگی اساسی اغلب با علائمی مانند شرم، احساس گناه، ناامیدی و بی ارزشی مشخص می شوند.

اگر احساس بی ارزشی می کنید چه کاری می توانید انجام دهید

اگر احساس بی ارزشی را تجربه می کنید، اقدامات کوچک و عملی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. در اینجا چند ایده وجود دارد که می تواند کمک کند.

با خودتان مهربانانه صحبت کنید

افرادی که احساس بی ارزشی می کنند اغلب درگیر افکار منفی و خودگویی منفي می شوند. ممکن است در ابتدا چالش برانگیز باشد، اما روی رفتار مهربانانه با خودتان تمرکز کنید. وقتی متوجه خودگویی منفی می‌شوید، به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید آن افکار را به شیوه‌ای مثبت‌تر یا واقعی‌تر تنظیم کنید. به جای اینکه فکر کنید «از خودم متنفرم» یا «هرگز نمی‌توانم این کار را انجام دهم»، ممکن است بگویید: «من می‌توانم هر روز کارهای کوچکی انجام دهم تا پیشرفت کنم».

به زمانی که احساس  بی ارزشی داريد توجه کنید

گاهی اوقات این احساسات منفی در پاسخ به موقعیت‌ها، افکار، تجربیات یا حتی افراد خاص به وجود می‌آیند. شروع به توجه کنید که چه زمانی این احساسات ظاهر می شوند، چه اتفاقی می افتد زمانی که رخ می دهند، و چه نوع افکاری ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند. این یکی از راه‌های کمک به مبارزه با نشخوار فکری منفی است که ممکن است به احساس بی کفایتی دامن بزند.

یک دفتر سپاسگزاری نگه دارید

زمانی که زندگی خود را به شکل نامطلوبی با زندگی دیگران مقایسه می کنید، بی ارزشی ممکن است به وجود بیاید. به جای افتادن در تله نگاه کردن به راه هایی که به نظر می رسد کمبود دارید، یک دفتر خاطرات سپاسگزاری را در نظر بگیرید که در آن هر روز زمان کمی را صرف فکر کردن در مورد چیزهایی کنید که برای آنها سپاسگزار هستید. تمرکز مجدد افکار به این روش می تواند از شما در برابر اثرات منفی مقایسه و حسادت محافظت کند.

برای شخص دیگری کاری انجام دهید

گاهی اوقات وقتی احساس بی ارزشی می کنید، تمرکز توجه بر چیزی غیر از خودتان می تواند کمک کننده باشد. تحقیقات نشان داده است که درگیر شدن در فعالیت های اجتماعی مانند داوطلب شدن برای جامعه خود یا کمک به شخص دیگری که نیازمند است، می تواند تأثیر مثبتی بر شادی و رفاه یک فرد داشته باشد. کمک به دیگران همچنین می تواند به شما کمک کند احساس ارتباط و هدف بیشتری داشته باشید.

یک اپلیکیشن سلامت روان را امتحان کنید

تعدادی اپلیکیشن موبایل مختلف برای بهبود سلامت روان اختصاص داده شده است. برخی از برنامه‌ها ممکن است ابزارهایی مانند جملات تاکیدی مثبت، آموزش تمرکز حواس، یا تمرین‌هایی که ریشه در درمان شناختی-رفتاری (CBT) دارند ارائه کنند که برای کمک به شما در شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی طراحی شده‌اند.

اگر احساس بی ارزشی می کنید چگونه می توانید کمک بگیرید

مهم است که به یاد داشته باشید که احساس بی ارزشی می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روانی باشد. اگر چنین احساساتی مداوم، آزاردهنده هستند، یا انجام کارهای روزمره را دشوار می کنند، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید یا با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما ممکن است از شما در مورد احساسات و سایر علائمی که تجربه کرده اید بپرسد. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که یک پرسشنامه برای غربالگری علائم افسردگی یا اضطراب پر کنید. همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی و آزمایش‌های آزمایشگاهی برای رد کردن شرایط پزشکی که ممکن است به علائم افسردگی کمک کنند، انجام دهید.

همچنین ممکن است بخواهید درمان آنلاین را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد که درمان آنلاین می تواند به اندازه درمان سنتی چهره به چهره موثر باشد. درمان آنلاین روشی در دسترس و اغلب مقرون به صرفه برای دریافت کمک برای نگرانی های مربوط به سلامت روان ارائه می دهد. خدماتی که درمان آنلاین ارائه می‌کنند می‌توانند از نظر آنچه ارائه می‌دهند، قیمت آنها و نحوه انجام جلسات درمانی متفاوت باشند. در بسیاری از موارد، گزینه‌ها شامل چت آنلاین، ویدئو کنفرانس، ایمیل و گزینه‌های تلفن می‌شوند.

مقاله مرتبط: نفرت از خود چیست؟

  چگونه وقتی احساس بي ارزشي مي كنيد با خودتان کنار بیایید

در حالی که هر کسی ممکن است هر چند وقت یکبار احساس بی ارزشی کند، اگر چنین احساساتی مزمن و فراگیر باشند، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

کمک های حرفه ای نیز در دسترس است، از جمله روان درمانی چهره به چهره، داروها یا ترکیبی از این دو. افسردگی می تواند در طول زمان بدتر شود، بنابراین صحبت با ارائه دهنده مراقبت های اولیه در مورد احساس بی ارزشی خود می تواند اطمینان حاصل کند که قبل از بدتر شدن علائم، درمان می شوید.

مطلب پیشنهادی

چطور با توپ يوگا ورزش كنيم

چگونه با توپ یوگا ورزش کنیم

در حالی که توپ‌های یوگا به طور سنتی برای فعالیت‌های همنام خود استفاده می‌شوند، می‌توان …

اعتماد دوباره به همسر سابق

چگونه دوباره به همسر يا نامزد سابق اعتماد كنيم؟

بازسازی اعتماد با یک سابق می تواند واقعا سخت باشد و ممکن است زمان زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *