چطور زندگي شادی داشته باشيم
اين مقاله يك راهنماي جامع براي داشتن شادی در زندگي است.

چطور زندگي شادی داشته باشيم؟

اگر اشتیاق به زندگی را از دست داده اید، زمان آن فرا رسیده است که انرژی شادی را که در درون شما دفن شده است، دوباره تنظیم کنید و دوباره تقویت کنید. به جای جستجوی راه حل های سریع برای تقویت خلق و خو، این عادات کوچک روزانه و تغییرات ذهنی می تواند به شما کمک کند تا شادی طولانی مدت بسازید تا بتوانید دوباره از زندگی لذت ببرید.

در اینجا 65 روش اثبات شده توسط تحقیقات برای شادتر، سالم تر بودن و بهترین استفاده از زندگی را آورده ایم.

یادآوری:

ما مفتخریم که به شما کمک کنیم تا شادی بیشتری در زندگی خود پیدا کنید! اگر همچنان به دنبال کمکی هستید که نیاز دارید، لطفاً توجه داشته باشید که تمام محتوای این وب سایت نباید توصیه پزشکی حرفه ای در نظر گرفته شود. همیشه بهترین کار این است که با یک پزشک یا درمانگر مجاز در مورد هر گونه سوال یا نگرانی در مورد سلامت جسمی یا روانی خود مشورت کنید.

شادی چیست؟

خوشبختی احساس لذت، نشاط و شادی در زندگی روزمره است. این همان جرقه ای است که به شما می گوید “به راه خود ادامه دهید” حتی در روزهای بد. علم به ما می گوید که روابط نزدیک شاخص شماره یک سلامت و شادی است. علاوه بر این، شادترین افراد تمایل دارند از سلامتی خود مراقبت کنند، معنویت را تمرین کنند و به جوامع خود خدمت کنند.

اما خوشبختی هنوز برای هر کس معنای متفاوتی دارد. حس کردن آسان است اما تعریف کردن آن دشوار است.

برخی استدلال می کنند که شادی زودگذر است، اما تحقق و آرامش درونی اهداف نهایی هستند. هر کلمه‌ای که انتخاب کنید، واضح است که یافتن راه‌های بیشتر برای لذت بردن از زندگی می‌تواند به طور چشمگیری سلامت روحی و جسمی شما را بهبود بخشد.

چگونه از زندگی بیشتر لذت ببریم: 65 روش علمی برای شادتر بودن

آیا تا به حال به کسی با “درخشش شادی” توجه کرده اید؟ آنها آرامش، رفاه و به طور کلی انرژی مثبت را تراوش می کنند.

1.افرادی را که به شما صدمه زده اند ببخشید

بخشش همیشه آسان نیست، اما می تواند شما را از تحمل بار رنجش رها کند. وقتی کینه ها و تلخی ها شما را نسبت به افرادی از گذشته تان سنگین می کند، خیلی سخت است که با خوشحالی در زندگی به جلو بروید.

کینه مثل این است که زهر بخوری و منتظر بمانی که طرف مقابل بمیرد.

– سنت آگوستین

در حالی که مردم باید در مورد اینکه چگونه اعمالشان به دیگران آسیب می رساند، مسئولیت پذیر باشند، دادن آزادی و بسته بودن به خود برای حرکت به جلو نیز مهم است. بخشش یک اصل کلیدی در روانشناسی مثبت است که با بهبود سلامتی مرتبط است.

«بخشش بوی عطری است که بنفشه بر پاشنه پا می‌ریزد که آن را له کرده است».

– مارک تواین (به نقل از یک زندانی پناهندگی

مرحله اقدام:

برای کسی که واقعاً به شما صدمه زده است نامه بنویسید و با جزئیات به او توضیح دهید که چه کاری انجام داده است، چرا آسیب دیده است و چگونه بر شما تأثیر گذاشته است. می توانید نامه را ویرایش کنید و بفرستید یا آن را خرد کنید و دور بیندازید. در هر صورت، وقتی آن احساس تلخ را در صفحه ای دریافت می کنید، می توانید آن را جدا از خود نگاه کنید و در نهایت پیوند را با آن شخص آزاد کنید.

گاهی اوقات این نیاز به کمک یک درمانگر مجاز یا متخصص بهداشت روان دارد..

2. سم زدایی در شبکه های اجتماعی انجام دهید

رسانه های اجتماعی به دو صورت مثبت و منفی بر سلامت روان تأثیر می گذارند. مانند بسیاری از چیزهای زندگی، نتیجه ابزار بستگی به نحوه استفاده شما از آن دارد. رسانه های اجتماعی به انتشار پیام های مثبت، ایجاد جامعه و به اشتراک گذاری اطلاعات آموزشی کمک می کنند. اما همچنین می تواند باعث مشکلاتی در مقایسه، اعتماد به نفس پایین، خواب ضعیف، بهره وری پایین، قلدری سایبری و موارد دیگر شود.

باید نوعی رسانه شاد وجود داشته باشد تا به ما اجازه دهد بدون معایب زیادی از مزایای آن بهره مند شویم! اگر بعد از پیمایش در شبکه های اجتماعی متوجه شدید که احساس تنهایی، مضطرب، حسادت یا اعتماد به نفس کمتری دارید، ممکن است زمان سم زدایی فرا رسیده باشد. تلاش كردن:

استفاده از رسانه های اجتماعی خود را به 15 دقیقه در روز محدود کنید.

لغو فالو کردن هر حسابی که باعث می شود احساس بدی داشته باشید.

کاهش پیمایش رسانه های اجتماعی در صبح و عصر.

تنظیم یادآورهای زمان‌دار برای خروج از رسانه‌های اجتماعی.

دنبال کردن اکانت های مثبت و آموزشی

3. با کودک درون خود ارتباط برقرار کنید

کودکان به طور طبیعی شاد هستند. آنها زندگی را از طریق این لنز رویایی و تقریبا روانگردان می بینند، جایی که همه چیز جادویی و بازیگوش است. وقتی جوان هستید، زندگی یک بازی است. تنها زمانی که کودکان بزرگ می شوند جامعه و بزرگسالان این نیاز را به آنها تلقین می کنند که همیشه جدی باشند.

مقاله مرتبط: چهار نوع شانس

این سختی و استرس می تواند شادی روزانه را از ما سلب کند. خوشبختانه، به عنوان بزرگسالان، می‌توانیم با بازیگوش‌تر شدن، به آن کودک درونی که در همه ما زندگی می‌کند، تبدیل شویم.

این به معنای رها کردن همه مسئولیت‌ها نیست، بلکه صرف وقت برای انجام کارهایی است که صرفاً سرگرم کننده و احمقانه هستند. در اینجا چند راه برای هدایت کودک درون خود آورده شده است:

بازگشت به علایق دوران کودکی:

اگر در کودکی عاشق نقاشی کردن یا بازی با لگو بودید، یک یا دو ساعت در هفته را برای لذت بردن از سرگرمی بی‌هدف گم شدن در یک فعالیت خلاقانه وقت بگذارید.

بیان موسیقی:

موسیقی را در اتاق خود روشن کنید و آواز بخوانید و برقصید و بخندید و احمق باشید. همه ما برای رها کردن و احمق بودن به زمان نیاز داریم.

بازی با حیوانات خانگی:

 حيوان خانگي خود را در اطراف حیاط تعقیب کنید یا با او بازی كنيد.

با بچه ها بازی کنید:

 چه از خودتان بچه دارید و چه خواهرزاده ها، برادرزاده ها و دوستانی با بچه ها دارید، زمانی را برای رها کردن، احمق بودن و انجام بازی های تخیلی اختصاص دهید.

ورزش کنید:

 لیگ های ورزشی بزرگسالان راهی عالی برای ملاقات با مردم و پیدا کردن دوستان جدید است.

به كلاس هاي جذاب برويد.

سعی کنید به دنبال یک کلاس کمدی بداهه محلی بگردید تا خودانگیختگی و شوخ طبعی خود را دوباره زنده کنید.

4. همیشه چیزی برای انتظار داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که آینده نگری (تفکر به آینده) به زندگی شما معنا و شادی بیشتری می بخشد. آینده نگری به شما این امکان را می دهد که از تخیل خود برای سفر ذهنی در زمان استفاده کنید و احساس مثبتی را در آینده تصور کنید. وقتی دائماً چیزی برای انتظار دارید، انتظار برای رویداد مانند پاداشی برای غلبه بر هر استرسی است که در زمان حال با آن روبرو هستید.

مرحله اقدام:

 یک رویداد هیجان انگیز را برنامه ریزی کنید و آن را در تقویم خود قرار دهید. این می تواند رفتن به قهوه با دوستان، بیرون رفتن برای شام یا رفتن به یک روز اسپا باشد. هر فعالیتی که باشد، مطمئن شوید که شادی واقعی برای شما به ارمغان می آورد و هیچ استرس یا نگرانی به زندگی شما اضافه نمی کند. وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، لحظه‌ای وقت بگذارید و آن تجربه شادی‌آور آینده را تصور کنید.

5. شکرگزاری را هر روز تمرین کنید

مطالعات نشان می دهد که قدردانی به طور چشمگیری باعث بهبود خلق و خو، کیفیت خواب و شادی کلی می شود. وقتی روی چیزهایی که ندارید تمرکز می کنید، به راحتی در ذهنیت کمبود گیر می کنید. اما وقتی قدر چیزهایی را که دارید بدانید، انرژی مثبت بیشتری را به سمت خود جذب می کنید.

قدردانی زندگی را در چشم انداز قرار می دهد زیرا افراد زیادی در جهان هستند که به سختی نیازهای اولیه خود را برآورده می کنند. داشتن سقفی روی سر، آب تمیز برای نوشیدن و فناوری خواندن این مقاله موهبت های بزرگی است.

“از چیزهای کوچک لذت ببرید، برای یک روز ممکن است به گذشته نگاه کنید و متوجه شوید که آنها چیزهای بزرگ بودند.”

-رابرت برالت

افراد مشهوری مانند اپرا و استیو هاروی از طرفداران بزرگ تمرین شکرگزاری روزانه هستند.

6. با ارزش های خود رهبری کنید

زندگی که بر اساس ارزش‌ها هدایت می‌شود، بسیار رضایت‌بخش‌تر از زندگی‌ای است که در پی دستیابی به دستاوردها و لذت‌های موقتی است. داده ها نشان می دهد که افرادی که برای روابط اجتماعی، معنویت و اهداف جمعی ارزش قائل هستند، شادتر از کسانی هستند که انگیزه های بیرونی (مانند پول، قدرت، کار یا ظاهر فیزیکی) را در اولویت قرار می دهند.

البته، شما می‌توانید در دستیابی به این موفقیت‌های خارجی به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنید، اما توجه به ارزش‌های اساسی که این اهداف را تقویت می‌کنند، مهم است. مثلا:

به دنبال موفقیت شغلی هستید زیرا برای خانواده خود ارزش قائل هستید؟

می خواهید بدن خود را بهبود ببخشید زیرا برای سلامتی و طول عمر ارزش قائل هستید؟

پول بیشتری می خواهید تا بتوانید به جهان سفر کنید؟

وقت آزاد خود را در اولویت قرار می دهید زیرا برای آرامش و آرامش درونی ارزش قائل هستید؟

مقاله مرتبط: چرا باید به تراپيست مراجعه کنم؟

مرحله اقدام:

 کمی وقت بگذارید و در مورد آنچه برای شما مهم است فکر کنید. از این فهرست و راهنمای مقادیر اصلی استفاده کنید تا مقادیر خود را تعریف کنید و تعیین کنید که چگونه می توانید در راستای قطب نمای داخلی خود عمل کنید.

7. حرکت کنید

داده های بیش از 1100 مطالعه علمی در سراسر جهان ثابت می کند که شادترین افراد از نظر بدنی فعال هستند. علاوه بر فواید فراوانی برای سلامت جسمانی، حرکت می تواند خلق و خوی شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. ورزش سروتونین را افزایش می دهد و افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

حرکات روزانه را با فعالیت های سریع و ساده ترکیب کنید:

به جای آسانسور از پله بروید.

یک جلسه پیاده روی را امتحان کنید.

برای یک کلاس هفتگی یوگا یا تمرین ثبت نام کنید.

15 دقیقه تمرین با وزنه انجام دهید.

با حيوان خانگي خود بازی کنید

به پیاده روی یا دویدن بروید.

8. یک شلوغی جانبی را شروع کنید

آیا عاشق نجاری، نقاشی، ساخت جواهرات، نوشتن یا طراحی وب هستید؟ آیا همیشه به املاک، سرمایه گذاری، تجارت الکترونیک یا ساخت ویدیوهای یوتیوب علاقه داشته اید؟

یک مطالعه نشان داد که کارگران خوداشتغال نسبت به کسانی که در یک سازمان کار می کنند احساس شادی و موفقیت بیشتری دارند. اما این بدان معنا نیست که باید شغل خود را رها کنید و تمام وقت به دنبال اشتیاق خود باشید.

در عوض، در مورد یک پروژه پرشور فکر کنید که می توانید آن را به یک منبع درآمد جانبی تبدیل کنید. اختصاص دادن فقط چند ساعت در هفته به شلوغی های جانبی می تواند سود زیادی برای شادی و کیف پول شما داشته باشد! فشارهای جانبی ارتباط نزدیکی با توانمندسازی و انگیزه دارد. اقتصاد رو به رشد و بازارهای محلی فرصت های زیادی را برای شروع یک شلوغی جانبی ارائه می دهد که می تواند درآمد و شادی بیشتری ایجاد کند.

خود اشتغالي احساس  شادی شما را در زندگي افزايش مي دهد.

9. چربی های سالم بیشتری بخورید

پزشکان مدرن توافق دارند که چربی‌های باکیفیت پایه و اساس یک زندگی سالم و شاداب هستند. به هر حال، هر سلول در بدن شما در لایه ای از چربی به نام دولایه لیپیدی احاطه شده است.

مصرف چربی در رژیم غذایی مستقیماً بر تولید سروتونین و عملکرد مغز تأثیر می گذارد. وقتی به اندازه کافی چربی های سالم نمی خورید، مغزتان در تولید «هورمون های شادی» که برای لذت بردن از زندگی نیاز دارید، دچار مشکل می شود. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی کم‌چرب و خوردن چربی‌های غیراشباع ترانس (از غذاهای فرآوری‌شده) با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط هستند.

دکتر مارک هیمن، نویسنده کتاب چربی بخور، لاغر شو، چربی های خاصی را برای شادی و تناسب اندام بیشتر توصیه می کند:

بیشتر از این چربی های سالم بخورید از این چربی های تصفیه شده اجتناب کنید

ماهی وحشی مارگارین و شیرین کننده سبزیجات

روغن زیتون فوق بکر روغن کانولا

روغن نارگیل

کره یا روغن آفتابگردان

آووکادو روغن نخل

آجیل و دانه ها روغن ذرت

روغن بذر کتان و شاهدانه روغن سویا

10. به دنبال درس ها باشید

شادترین افراد می‌دانند که زندگی همیشه یک سری فراز و نشیب‌ها خواهد داشت، اما هر چالشی درس ارزشمندی را به همراه دارد. مردم خواهند آمد و خواهند رفت. پول می آید و می رود. خاطرات می آیند و می گذرند. این کاری است که با این تجربیات انجام می دهید که زندگی را ارزشمند می کند.

«تقریباً در هر کاری که انجام می‌دهید درسی وجود دارد، و دریافت این درس نحوه حرکت شما به جلو است. این است که چگونه روح خود را غنی می کنید.»

-اپرا وینفری

شما قربانی شرایط خود نیستید. وقتی این طرز فکر را به کار می گیرید که «همه اتفاقی می افتد که به من درس بیاموزد»، پیروز می شوید! دره های اجتناب ناپذیر زندگی ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به قله کوه بعدی را در اختیار شما قرار می دهد.

مرحله اقدام:

به همه چیزهایی که تا کنون در زندگی خود بر آنها غلبه کرده اید فکر کنید. از یک جدایی بد تا یک سفر سلامتی بزرگ تا ورشکستگی تا اخراج شدن از شغلتان – فهرستی سریع از بزرگترین موانعی که با آن روبرو شده اید تهیه کنید.

اکنون، درس هایی را که از این تجربیات منفی آموخته اید، در نظر بگیرید. شاید شما آموخته اید که واقعاً از یک شریک زندگی چه می خواهید. شما یاد گرفتید که چگونه پول خود را بهتر مدیریت کنید یا چندین منبع درآمد ایجاد کنید. هر شرایطی که باشد، اگر با آن مصیبت‌ها روبرو نمی‌شوید و درس‌های آموخته‌شده را بیرون نمی‌آورید، احتمالاً آن شخصی که هستید، نبودید.

تجربه منفي

اگر در حال حاضر با یک تجربه منفی روبرو هستید، اگر هنوز نمی توانید درس را ببینید اشکالی ندارد. زمان می برد تا آنچه را که باید یاد بگیریم آشکار کنیم. در حین کار در این دوره چالش برانگیز، محیطی آرام برای تأمل در مورد این سؤالات پیدا کنید و بینش بیشتری به دست آورید:

پنج سال بعد، فکر می کنید خود آینده شما چه توصیه ای به خود فعلی شما خواهد داشت؟

اگر کسی که دوستش دارید همان دوران سخت شما را سپری می کرد، چگونه به او کمک می کنید تا نور انتهای تونل را پیدا کند؟ چه چیزی برای کمک به آنها برای تشخیص انعطاف پذیری خود می گویید؟

چه مهارت هایی را در حین عبور از این چالش در حال توسعه هستید؟ آیا صبورتر، حلال مشکل بهتر یا ارتباط دهنده بهتری می شوید؟

فکر می کنید این مانع چگونه می تواند بخشی از موفقیت کلی شما باشد؟

11. از زمان تنهایی خود لذت ببرید

به سختی می توان یک فرد واقعاً خوشحال را پیدا کرد که مدتی را در تنهایی سپری نکند. صرف وقت به تنهایی با اعتماد به نفس بیشتر، خلاقیت20، هوش هیجانی21 و خودآگاهی ارتباط دارد.

وقتی در انرژی خود تنها هستید، می توانید با تمام نیروهای بیرونی و عقاید از بین رفته با اعماق شخصیت خود ارتباط برقرار کنید. شما می توانید خود را برهنه در زیر همه چیز ببینید تا بفهمید که واقعاً چه می خواهید، صرف نظر از تأثیرات اطرافتان.

مرحله اقدام:

حداقل یک ساعت در هفته را برای “قرار انفرادی” اختصاص دهید. به یکی از مکان‌های مورد علاقه‌تان مانند ساحل، جنگل، مسیر پیاده‌روی، آبگرم، اتاق یا هر جایی که می‌توانید از زمان با کیفیتی لذت ببرید، بروید. یادداشت برداری، مدیتیشن، گوش دادن به پادکست یا به سادگی از محیط اطراف خود را در نظر بگیرید.

12. با غریبه ها صحبت کنید

آیا تا به حال کسی را ملاقات کرده اید که نگاه شما به جهان را تغییر دهد؟ هر ارتباطی به یک دوستی مادام العمر شکوفا نمی شود، اما تنها یک گفتگو می تواند حال شما را تغییر دهد و ذهن شما را باز کند.

وقتی مرتباً خود را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهید که با افراد جدید ملاقات می‌کنید، با دیدگاه‌های تازه و پتانسیل برای دوستی‌های جدید، زندگی روزمره خود را زنده می‌کنید.

13. بیشتر لبخند بزنید

لبخند علامت جهانی شادی است. علم نشان می دهد که لبخند زدن می تواند سطح استرس را کاهش دهد، ایمنی شما را تقویت کند و حتی عمر شما را طولانی تر کند. یک لبخند واقعی همچنین شما را جذاب تر و قابل اعتمادتر نشان می دهد.

تا زمانی که لبخند مصنوعی نداشته باشید یا از ریز بیان تحقیر (یک پوزخند نامتقارن) استفاده نکنید، نمی توانید با لبخند اشتباه کنید!

مرحله اقدام:

 هر روز به کسی لبخند بزنید. خواه یک غریبه در خواربارفروشی باشد یا یک همکار که در راهرو از کنار شما رد می‌شود، لبخند می‌تواند به همان اندازه که روز شما را روشن می‌کند.

14. احساسات خود را احساس کنید

داشتن یک زندگی شاد به این معنا نیست که همیشه شاد باشید. در واقع، مثبت اندیشی سمی می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند، زیرا باعث می شود وانمود کنید که خوشحال هستید در حالی که نیستید.

درعوض، به خود اجازه دهید تا احساسات خود را هنگام رسیدن احساس کنید. پنهان کردن یا اجتناب از احساسات یک مکانیسم مقابله ای ناسازگار است. به عبارت دیگر، روان‌شناسان دریافته‌اند که سرکوب کردن احساسات منفی می‌تواند باعث شود که بعداً سر زشت خود را بالا ببرند.

احساس بد

هنگامی که احساس بدی می کنید، اجازه دهید آن خشم، غم یا ناامیدی در ذهن و بدن شما جاری شود. به خودتان اجازه دهید گریه کنید، در بالش جیغ بکشید یا کیسه بوکس را بکوبید، اگر این چیزی است که برای حرکت در این احساس لازم است. اجازه دارید برای مدتی اندوهگین شوید و احساس ناراحتی کنید. احساسات منفی بخشی از تجربه انسان است.

اگر چیزها را برای مدت طولانی داخل بطری کنید، ممکن است مانند یک بطری نوشابه تکان خورده شوید که در نهایت منفجر شود. با احساسات خود به محض ظهور روبرو شوید تا بتوانید احساس آزادی بیشتری داشته باشید تا بعداً شادی بیشتری را تجربه کنید.

15. بر احساسات خود مسلط شوید

وقتی راهی برای کنار آمدن نداشته باشید، ممکن است احساسات آشفته شوند. آیا تا به حال شاهد بوده اید که کودکی در وسط رستوران دچار عصبانيت شود؟ آنها هنوز تسلط عاطفی لازم برای حفظ خونسردی خود را در جمع به دست نیاورده اند.

تنظیم هیجانی توانایی کنترل وضعیت عاطفی و پاسخگویی به احساسات به روشی سازنده است. روانشناسان دریافته‌اند که افرادی که احساسات خود را تنظیم می‌کنند، از سلامت روانی و جسمی بهتر، روابط مثبت‌تر و بهره‌وری بیشتر در محل کار برخوردارند.

16. غذاهایی بخورید که میکروبیوم شما را تغذیه می کنند

پیشرفت‌های اخیر در میکروبیولوژی و روانپزشکی ثابت می‌کند که تریلیون‌ها باکتری و میکروارگانیسم‌های مفید در روده شما نقش مهمی در سلامت روان دارند. این میکروب‌های نامرئی که در مجموع میکروبیوم نامیده می‌شوند، مستقیماً از طریق محور روده-مغز و عصب غول‌پیکری که از دستگاه گوارش شما تا مغز شما جریان دارد، بر شادی شما تأثیر می‌گذارند.

به عبارت دیگر، فلور روده شما با مغز شما ارتباط برقرار می کند تا شما را شادتر (یا افسرده تر) کند. طبق علم، می‌توانید با این آرای روزانه یک میکروبیوم متنوع‌تر و پررونق را برای داشتن یک روده شاد تغذیه کنید:

غذاهای تخمیر شده غنی از پروبیوتیک مانند کلم ترش، ماست بخورید.

زمان بیشتری را در فضای باز در طبیعت بگذرانید.

فیبر بیشتری (پری بیوتیک ها) مانند موز، حبوبات، کنگر فرنگی و هویج بخورید.

آب تصفیه شده بنوشید.

از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.

از غذاهای شیرین فرآوری شده خودداری کنید.

17. یک برنامه صبحگاهی ایجاد کنید

اگر احساس می‌کنید زندگی‌تان به هم ریخته است یا فقط کسل‌کننده است، سعی کنید صبح‌هایتان را طعم‌دار کنید. ذهن انسان پیش بینی پذیری را دوست دارد و هیچ کمبودی برای استادان موفقیت وجود ندارد که بهره وری یک برنامه صبحگاهی را ارتقا دهند. به جای هدف قرار دادن یک روال دو ساعته که شبیه TikTok یک اینفلوئنسر است، یک سری مراسم روزانه ایجاد کنید که بر اساس برنامه و نیازهای شما تنظیم شده است.

18. از چک کردن گوشی خود در اول صبح خودداری کنید

نحوه شروع صبح بر وضعیت ذهنی و بهره وری شما در کل روز تأثیر می گذارد. اگر روز را با مرور فید زندگی دیگران شروع کنید، ممکن است نسبت به زندگی خود احساس بدتری داشته باشید.

هر صبح یک “سال نو” مجازی است، با فرصتی تازه برای تغییر طرز فکر. اگر می‌خواهید احساس شادی بیشتری داشته باشید، در نظر داشته باشید که گوشی خود را برای اولین ساعت بیدار شدن روی «مزاحم نشوید» روشن نگه دارید. بدون حواس‌پرتی اعلان‌ها و رسانه‌های اجتماعی، زمان آرامی را صرف تهیه قهوه، روزنامه‌نگاری، دوش گرفتن، آماده شدن و/یا ورزش کنید.

19. زیاد بخوابید

کمبود خواب مستقیماً با سلامت روان ضعیف ارتباط دارد. وقتی زمان کافی برای انرژی بخشیدن و بازسازی مغز خود ندارید، همه چیز در زندگی شما آسیب می بیند.

علاوه بر برنامه صبحگاهی خود، یک برنامه روتین عصرانه ایجاد کنید که می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید تلفن خود را خاموش کنید، از نور آبی صفحه‌نمایش اجتناب کنید، مقداری چای گیاهی بنوشید و کمی کشش سبک انجام دهید. در اینجا نحوه کامل کردن روال عصر خود برای خواب بهتر در شب آمده است.

20. نور خورشید را جذب کنید

نور خورشید به طور جهانی با شادی مرتبط است. چیزی در مورد آن توپ سوزان پر جنب و جوش وجود دارد که به شما احساس خوبی می دهد.

کمبود ویتامین دي با افسردگی و کاهش خلق و خوی مرتبط است، در حالی که قرار گرفتن روزانه در معرض نور خورشید باعث افزایش سروتونین شده و از اختلال عاطفی فصلی (SAD) جلوگیری می کند. بسیاری از پزشکان مدرن ادعا کرده اند که مزایای سلامتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر از مضرات آن است.

حتی تنها 15 دقیقه آفتاب روی پوست شما در هر روز می تواند به طور چشمگیری سنتز ویتامین D و سلامت ذهنی شما را بهبود بخشد.

اگر به دلیل آب و هوا یا وضعیت سلامتی نمی توانید هر روز زیر نور خورشید قرار بگیرید، در مورد درمان با نور قرمز تحقیق کنید.

21. به مرگ فکر کنید (نه به شکلی ترسناک)

مطالعات نشان می دهد که آگاهی از مرگ با سلامت روانی بهتر و دیدگاه خوش بینانه تر به زندگی ارتباط دارد.

ممکن است بیمارگونه به نظر برسد، اما دلیل این امر در واقع کاملاً منطقی است: وقتی مرگ و میر خود را به خود یادآوری می کنید، به احتمال زیاد از زمانی که اکنون روی زمین دارید قدردانی می کنید. حال را بچشید و برای لحظات خاص قدردان باشید.

22. به پادکست های مثبت گوش دهید

وقتی چیزهای خوبی را وارد می کنید، خوب بیرون می آیید. بسیاری از موسیقی ها و رسانه های مدرن انرژی منفی را حمل می کنند که مستقیماً به گوش و مغز شما منتقل می شود. اگر به دنبال رشد شخصی و مثبت اندیشی بیشتری در زندگی خود هستید، هنگام تمرین یا آماده شدن در صبح به یک پادکست الهام بخش گوش دهید.

23. حد و مرزها را به عنوان یک عمل عشق به خود تعیین کنید

مرزهای سالم محدودیت هایی هستند که شما در اطراف احساسات، بدن، زمان و سلامت روان خود قرار می دهید تا از آنچه هستید راضی بمانید. این “قوانین” رابطه ای شما را از احساس تخلیه یا دستکاری افراد دیگر محافظت می کند. مطالعات نشان می دهد که افراد با مرزهای قوی، عزت نفس بالاتری دارند و روابط بهتری دارند

24. ارتباطات عمیق تری ایجاد کنید

مطالعه بدنام هاروارد در مورد رشد بزرگسالان (همچنین به عنوان “پروژه شادی هاروارد” شناخته می شود) طولانی ترین مطالعه در مورد سلامت روانی و جسمی انسان است. از آنجایی که این مطالعه سطح سلامتی و شادی نزدیک به 300 دانشجوی هاروارد را از سال 1938 به بعد ردیابی کرد، نشان می‌دهد که بزرگترین راز یک زندگی طولانی، سالم و شاد این است…

روابط نزدیک! نه پول، ژنتیک، IQ، آمادگی جسمانی یا هر چیز دیگری! ارتباطات اجتماعی عمیق، راز زندگی طولانی تر و شادتر است. تحقیقات نشان می دهد که روابط قوی، بدون توجه به طبقه اجتماعی، زوال ذهنی و جسمی را به تاخیر می اندازد.

اگر می خواهید شادتر باشید، بسیار مهم است که عمیق تر با افرادی که دوستشان دارید ارتباط برقرار کنید.

25. رها کنید و بخندید

شنیده اید که خنده بهترین دارو است، اما آیا علم واقعاً می تواند آن را ثابت کند؟

بله! مطالعات نشان می دهد که خنده به افراد کمک می کند تا با اضطراب، اندوه، استرس  و خلق و خوی کلی کنار بیایند. حتی خنده اجباری می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

ناگفته نماند، شوخ طبعی باعث می شود افراد در محل کار و فراتر از آن احساس ارتباط بیشتری کنند. حس شوخ طبعی حتی می تواند شما را طولانی تر کند!

جوک بگویید، به اشتباهات خود بخندید، به یک کمدین گوش دهید، یک فیلم خنده دار تماشا کنید و

26. یک عمل محبت آمیز تصادفی انجام دهید

ثابت شده است که انجام یک عمل مهربانانه تصادفی باعث ترشح سروتونین در مغز شما می شود. به همین دلیل است که پس از کمک به یک خانم مسن برای عبور از خیابان یا تعریف کردن لباس شخصی در محل کار، احساس گرما و گیجی می کنید. وقتی با دیگران مهربان هستید، پنهانی با خودتان نیز مهربان تر هستید.

27.  پذیراتر باشید

‌پذیرا تری عملی است که در آن بی‌احتیاط خود را کنار بگذارید و احساسات خود را به اشتراک بگذارید. این برای تعمیق پیوندهای خود با دوستان، خانواده و افراد مهم شما ضروری است.

وقتی بی‌ترس خود را به روی افراد نزدیکتان باز می‌کنید، آن‌ها هم احساس آزادی می‌کنند که همین کار را انجام دهند. می‌توانید فضای امنی برای دیگران ایجاد کنید تا بخش‌های نرم‌تر و احساسی‌تر خود را با شما به اشتراک بگذارند.

هشدار کلیدی:

 از پذیراتری بیش از حد با افرادی که هنوز به خوبی نمی شناسید خودداری کنید. پذيراتري نیازمند اعتماد و زمان است. به اشتراک گذاشتن عمیق ترین رازهای خود با غریبه ها ممکن است احساس بدتری نسبت به قبل در شما ایجاد کند. ‌پذیراتری را برای کسانی که مهم‌تر هستند ذخیره کنید.

28. گفتگوهای معنادار داشته باشید

ارتباط عمیق تر معمولاً مستلزم گفتگوهای معنادارتر با افراد اطراف شما است. همه ما می‌خواهیم احساس کنیم که شنیده می‌شوند و درک می‌شوند، اما ممکن است سخت باشد که مراقب خودمان را کنار بگذاریم و صمیمیت عاطفی بیشتری را کشف کنیم. چگونه از صحبت های کوچک گذشته و وارد بحث هایی می شوید که واقعاً روح شما را روشن می کند؟

29. مغز خود را با 5 دقیقه مدیتیشن در روز سیم کشی کنید

زمانی که حس می کنید چرند هستید، آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که بنشینید و در افکار خود گم شوید. اما مدیتیشن می تواند به طور چشمگیری دیدگاه شما را نسبت به زندگی تغییر دهد و به شما کمک کند از آن لذت بیشتری ببرید. به جای نشخوار فکری، استرس و ضرب و شتم خود، مدیتیشن به شما کمک می کند تا احساس آرامش و آرامش کنید.

30. از قدرت قالب بندی مجدد استفاده کنید

برخی از مردم به این فکر می افتند که مثبت اندیشی غیر واقعی یا ناآگاه از واقعیت است. در پادکست مدرسه عظمت، کارشناس عادات، جیمز کلیر، این افسانه را رد می کند. او توضیح می‌دهد که چگونه عادت به ایجاد چارچوب مجدد برای کمک به او برای کنار آمدن با سختی‌ها و شکست‌ها ایجاد کرده است. تمرین ساده به این صورت است:

یک تکه کاغذ بردارید و یک خط از وسط بکشید.

تنها قانون این تمرین این است که همه چیز باید واقعی باشد. با این حال، نحوه چارچوب بندی آن حقایق به شما بستگی دارد.

آخرين سال زندگي

در یک طرف، خلاصه ای از آخرین سال زندگی خود را از دیدگاه مخالف بنویسید.

به عنوان مثال: شما شغل خود را از دست دادید، همسرتان از شما جدا شد، در یک ماشین خراب شدید و مجبور شدید برای کمک به سلامت روان خود به درمان بروید.

در طرف دیگر، با استفاده از مثبت ترین دیدگاه ممکن، همان خلاصه حقایق را بنویسید. همان حقایق را در یک نور مثبت قاب بندی کنید.

به عنوان مثال: شما از کار خود اخراج شدید، اما یک بسته فوق العاده اخراج دریافت کردید و اکنون می توانید شغلی را پیدا کنید که واقعاً از آن لذت می برید. دوست پسر شما از شما جدا شد، اما شما در رابطه آنچنان راضی نبودید، و اکنون می دانید که چه ویژگی هایی را در شریک عاشقانه بعدی خود می خواهید. شما در یک ماشین خراب شده اید اما آسیب جدی ندیدید و بیمه شما بسیاری از خسارات را پوشش می دهد. سلامت روانی شما رو به کاهش بود، اما اکنون در حال درمان هستید و از طریق آسیب های خود تلاش می کنید تا نسخه بهتری از خود شوید.

این تمرین قالب بندی مجدد را در زندگی روزمره خود اعمال کنید. قاب‌بندی شکست‌ها و شکست‌های خود در یک نور مثبت می‌تواند به شما کمک کند احساس شادی بیشتری داشته باشید، زیرا این یک منطق واقعی با پیچش مثبت است. این مثبت سمی نیست؛ این خوش بینی و سپاسگزاری در عمل است.

اکنون آنچه را که نوشته اید مرور کنید و از خود بپرسید: “باور کردن داستان مثبت چه ضرری دارد؟” هر دو طرف خلاصه می تواند درست باشد، اما داستانی که برای خود تعریف می کنید در نهایت می تواند عزت نفس شما را تقویت کند یا از بین ببرد.

عادات و تجربيات كوچك

اگر می خواهید فعالیت های سریع تری برای تقویت خلق و خوی داشته باشید، این عادات و تجربیات کوچک را در هفته خود بگنجانید:

جملات الهام بخش را روی دیوار یا آینه خود قرار دهید

جملات تاکیدی آینه ای را تمرین کنید

یادآوری های مثبت روزانه را به دوستان و خانواده خود ارسال کنید

کمتر اخبار تماشا کنید (راست باشیم، اخبار پر از منفی است

یک کتاب خودیاری تقویت کننده اعتماد به نفس بخوانید

افرادی را که دوستشان دارید در آغوش بگیرید

از مردم تعریف کنید

برای هدفی که به آن اهمیت می دهید داوطلب شوید

با یک سرگرمی اجتماعی دوستان جدیدی پیدا کنید

هر روز چیز جدیدی بیاموزید

زمانی که حوصله تان سر می رود، کاری سازنده انجام دهید

یک تابلوی دید ایجاد کنید

روزنامه نگاری روزانه را تمرین کنید

زمانی را در طبیعت بگذرانید

بازی با توله حيوانات

توقف شکایت

لیست کارهای کوتاه تری تهیه کنید (احساس می کنید که موفق تر هستید)

یک لیست پخش از آهنگ های مورد علاقه خود تهیه کنید

در یک کلاس خلاقانه مانند نقاشی یا رقص شرکت کنید

با خودت مهربان تر باش

یه فیلم حس خوب ببین

به خودتان اجازه دهید روزهای “خاموش” داشته باشید (همه ما این کار را می کنیم)

روی توسعه شخصی خود سرمایه گذاری کنید (شما در حال حاضر با خواندن این مقاله این کار را انجام می دهید!)

برای خود هدیه های کوچک بخرید

هدایای متفکرانه ای را به افرادی که دوستشان دارید بدهید

لباس هایی بپوشید که به شما احساس راحتی و اعتماد به نفس می دهد

با امتحان کردن چیزهای جدید از منطقه راحتی خود خارج شوید

طلوع و غروب خورشید را تماشا کنید

فضای خود را سازماندهی و تزئین کنید

برو سراغ درمان

زمان را در سکوت بگذرانید

پروتئین بیشتری بخورید (مصرف پروتئین بیشتر 53 ممکن است به خلق و خوی افسردگی کمک کند)

از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید

حضور در لحظه های روزانه را تمرین کنید

اعمال محبت آمیز تصادفی انجام دهید

نکات کلیدی: شادی پیدا نمی شود، ایجاد می شود

شادی پایدار چیزی نیست که بتوانید «آنجا» پیدا کنید. این چیزی است که در درون خود ایجاد می کنید. هر الگوی فکری فعالیت روزانه یا عادتی که انتخاب می‌کنید، رأیی است برای کسی که می‌خواهید بشوید.

اگر می‌خواهید بیشتر از زندگی لذت ببرید، ما شما را به چالش می‌کشیم تا یک نکته کوچک را از این لیست انتخاب کنید و آن را در این هفته اجرا کنید. قصد خود را روی یک یادداشت چسبناک بنویسید، آن را روی آینه خود قرار دهید و پس از تکمیل آن را بررسی کنید. ببینید چه احساسی دارید، سپس بشویید و تکرار کنید.

شما این قدرت را دارید که ذوق و جادوی درونی خود را بازگردانید. هنگامی که شروع به جستجو کنید، ممکن است متوجه شوید که شادی در اطراف شما پنهان است.

مطلب پیشنهادی

چطور با توپ يوگا ورزش كنيم

چگونه با توپ یوگا ورزش کنیم

در حالی که توپ‌های یوگا به طور سنتی برای فعالیت‌های همنام خود استفاده می‌شوند، می‌توان …

اعتماد دوباره به همسر سابق

چگونه دوباره به همسر يا نامزد سابق اعتماد كنيم؟

بازسازی اعتماد با یک سابق می تواند واقعا سخت باشد و ممکن است زمان زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *