میل جنسی کم در زنان
میل جنسی کم در زنان در ازدواج مي تواند بسيار مشكل ساز شود.

میل جنسی کم در زنان: “من هیچ میل جنسی ندارم” و این ازدواج من را خراب می کند

غیرعادی نیست که زوج ها در میل جنسی خود تفاوت داشته باشند. در اغلب موارد، زنان نسبت به مردان با میل جنسی کمتری روبرو هستند. این می تواند برای هر دو شریک زندگی ناراحت کننده باشد و حتی اگر نتوان آن را حل کرد، رابطه را به خطر انداخت.

خبر خوب این است که شناسایی علت اصلی کاهش میل جنسی می تواند به گزینه های درمانی موثر منجر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل کاهش میل جنسی، علائم و گزینه‌هایی که می‌توانید برای تقویت میل جنسی خود امتحان کنید، پیش‌تر بخوانید.

علائم و نشانه های کاهش میل جنسی در زنان

اصطلاح پزشکی برای کاهش میل جنسی و عدم علاقه به رابطه جنسی، اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) است، هرچند بحث‌هایی در مورد اینکه آیا کمبود علاقه جنسي زنان باید به عنوان یک اختلال تلقی شود یا خیر وجود دارد.

برخی از علائم HSDD عبارتند از:

مشکل در کسب لذت از رابطه جنسی یا تحریک دستگاه تناسلی

بی علاقگی به شروع رابطه جنسی

عدم علاقه به فعالیت جنسی

افکار یا تخیلات جنسی غیر موجود

تشخیص میل جنسی پایین در زنان

تحقیقات نشان داده است که میل جنسی زنان با مردان متفاوت است و زنان به طور طبیعی میل جنسی کمتری دارند و کمتر از مردان به رابطه جنسی فکر می کنند.

تشخیص اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD)

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5-TR)، برای تشخیص HSDD، فقدان میل باید باعث ناراحتی قابل توجهی در فرد شود و به مدت شش ماه یا بیشتر بر روابط یا عزت نفس او تأثیر منفی بگذارد.

توجه به این نکته ضروری است که برخی از نوسانات میل جنسی طبیعی و سالم هستند. بسیاری از عوامل دیگر می توانند میل جنسی را کاهش دهند که به عنوان HSDD واجد شرایط نیست.

برای رد HSDD، با پزشک خود برای شناسایی علل احتمالی و گزینه های درمانی همکاری کنید. از آنجایی که هیچ آزمایش پزشکی خاصی وجود ندارد که بتواند HSDD را تشخیص دهد، پزشک شما می خواهد در مورد علائم شما بداند تا بیشتر در مورد اینکه چگونه میل جنسی پایین شما بر روابط و زندگی شما تأثیر می گذارد، بداند.

چه چیزی باعث می شود زنان میل جنسی پایینی داشته باشند؟

میل جنسی پایین در زنان دلایل بالقوه زیادی دارد، از جمله:

قبل از یائسگی / یائسگی

سالخورده

مشکلات پزشکی زمینه ای (مانند سرطان، مشکلات مثانه/روده(

چالش های عاطفی یا روانی

فشار

اضطراب

داروهای خاص

مسائل مربوط به رابطه (مانند عدم ارتباط عاطفی یا رضایت(

ضربه های جنسی

تجربیات جنسی منفی قبلی

عوامل پزشکی

گاهی اوقات، یک بیماری زمینه ای ممکن است پشت میل جنسی کم باشد. شرایط و داروهای زیر می توانند به طور بالقوه میل جنسی را کاهش دهند:

داروهای ضد افسردگی

اضافه وزن یا چاقی

داروهای فشار خون

بیماری های مزمن مانند دیابت، کم کاری تیروئید، آرتریت، کم خونی، بیماری های قلبی عروقی، یا اختلالات غدد درون ریز یا عصبی

درد مزمن یا فیزیکی، که ممکن است با یک وضعیت پزشکی همراه باشد

شرایطی مانند ولوودینیا که رابطه جنسی را دردناک می کند

افسردگی و اختلالات اضطرابی

کاهش جریان خون به واژن و رحم

کمبود هورمون، نوسانات هورمونی، یا سطوح پایین تستوسترون

بی اختیاری

آسیب به رگ های خونی یا اعصاب پس از هیسترکتومی یا سایر جراحی های مربوط به اندام های تناسلی

یائسگی، بارداری یا شیردهی

در مواردی که داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی باعث کاهش میل جنسی می شوند، پزشک ممکن است نسخه ای با عوارض جانبی کمتر را پیشنهاد کند. مصرف داروهای خود را بدون تایید پزشک قطع نکنید.

عوامل شخصی

استرس های روزمره زندگی می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.

بارداری

به عنوان مثال، بسیاری از زنان به دلیل مشغله و خستگی شدید و یا تمرکز بیشتر بر روی فرزندان خود نسبت به صمیمیت جنسی، تمایل کمتری به رابطه جنسی در طول  و بعد از بارداری دارند.

اگر بدن شما در طول زمان یا پس از زایمان تغییر کرده است، این می تواند بر احساس میل و تمایل جنسی نیز تأثیر بگذارد.

فشار

استرس کار می تواند بر میل جنسی شما نیز تأثیر منفی بگذارد، به خصوص زمانی که مجبور به مراقبت از خانواده هستید. در پایان روز، خواب اولویت می شود، نه رابطه جنسی.

و اگر استرس خود را با سیگار کشیدن و نوشیدن الکل یا استفاده از مواد دیگر – نسخه یا موارد دیگر – کنار می‌گذارید، احتمالاً میل جنسی شما در نتیجه آسیب خواهد دید.

عوامل مبتنی بر رابطه

یکی از قوی ترین عوامل مؤثر بر انگیزه یک زن، کیفیت رابطه و ارتباط عاطفی او با شریک جنسی است.

مشکلاتی که ممکن است در زندگی جنسی شما اختلال ایجاد کند عبارتند از:

تمایل به تنبیه یا کنترل شریک زندگی خود با خودداری از رابطه جنسی

خیانت

مشکلات طولانی مدت و نارضایتی حل نشده رابطه

عدم تعادل قدرت در رابطه

درمان کاهش میل جنسی در زنان

پس از شناسایی مشکلاتی که در کاهش میل جنسی شما نقش دارند، می توانید درمان را شروع کنید. دو ستون زیر انواع مداخلاتی را که ممکن است پزشک برای افزایش میل جنسی شما توصیه یا تجویز کند، ارائه می کند.

غیر دارویی

کاهش استرس

رفتار درمانی

تغییر عادات بد

ورزش

کاهش وزن

مشاوره ازدواج

درمان فردی

ارتباط بهتر با همسر

فارماکولوژیک

دستگاه Eros-CTD

او شات

آدی (فلیبانسرین(

کرم تستوسترون

پچ یا قرص استروژن

روان کننده های واژن

ویلیسی

درمان و تغییرات سبک زندگی

اگر مشخص شود که مشکلات مبتنی بر استرس یا رابطه هستند، چندین رویکرد وجود دارد که ممکن است کمک کند. پزشک شما ممکن است مشاوره فردی و/یا زوجی را برای طراحی برنامه ای (به طور ایده آل با شریک زندگی شما که در این فرآیند دخیل است) برای رسیدگی و گرایش به مسائلی که ممکن است بر روابط شما تأثیر بگذارد، پیشنهاد دهد.

اینجاست که بسیار حیاتی است که شما و شریک زندگیتان به عنوان یک تیم با یک درمانگر کار کنید تا مشکلات احتمالی را حل کنید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند که چگونه با شریک زندگی خود ارتباط بهتری برقرار کنید و تکنیک های جنسی مناسب برای رابطه خود را برای ایجاد یک تجربه لذت بخش تر پیشنهاد کند.

تغییرات سبک زندگی که می توانید ایجاد کنید عبارتند از:

ورزش منظم

استفاده از مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی

پرهیز از دخانیات و الکل

وقت گذاشتن برای صمیمیت (ارتباط، لمس غیرجنسی مانند مالیدن پشت یا ماساژ) یا آزمایشات جنسی (اشتراک گذاری فانتزی ها یا ایفای نقش(

مداخلات پزشکی

میل جنسی کم را می توان با داروها نیز درمان کرد. متاسفانه مداخلات پزشکی برای زنان به اندازه مردان موفق نبوده است.

استروژن درمانی

به دلیل کاهش جریان خون به واژن، بسیاری از زنان یائسه تغییراتی را در سطح استروژن تجربه می کنند. اگر سطوح پایین استروژن دلیل علائم HSDD شما باشد، پزشک شما ممکن است درمان استروژن را با استفاده از کرم، شیاف یا حلقه ای که استروژن را در واژن آزاد می کند بدون عوارض جانبی ناخواسته همراه با قرص های استروژن توصیه کند.

O-Shot

تزریقی به نام O-Shot، محلول پلاسمایی که پزشک متخصص آن را به واژن تزریق می کند، جریان و گردش خون را نیز بهبود می بخشد. این روش هنوز جدید است و توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نشده است.

درمان کلیتورال

دستگاه درمان کلیتورال اروس یا Eros-CTD یک دستگاه کوچک دستی است که دارای یک لیوان پلاستیکی کوچک قابل جابجایی است که برای بهبود جریان خون به کلیتوریس و اندام تناسلی با استفاده از سیستم خلاء استفاده می‌شود.

FDA در آوریل 2000 Eros Therapy را برای درمان اختلالات برانگیختگی جنسی تایید کرد. قیمت دستگاه حدود 400 دلار است. نسخه در ایالات متحده مورد نیاز است.

آدی

یکی دیگر از گزینه های درمانی، قرصی به نام آدی (فلیبانسرین) است که یک داروی تجویزی خوراکی است که روی مواد شیمیایی مغز برای افزایش میل اثر می کند. با این حال، این دارو عوارض جانبی بالقوه ای از جمله فشار خون پایین، غش و سرگیجه دارد.

ویلیسی

یکی از جدیدترین موارد در عرصه درمان Vyleesi )برملانوتید) است که FDA آن را برای استفاده در زنان پیش از یائسگی در سال 2019 تایید کرد. این یک تزریق در خانه است که قبل از فعالیت جنسی استفاده می شود. Vyleesi گیرنده های مغز را فعال می کند، اما محققان دقیقاً نمی دانند که چرا برای افزایش میل جنسی کار می کند.

مقاله مرتبط: چگونه با سرخوردگی و ناامیدی جنسی کنار بیاییم

یادت باشه

اگر علت اصلی روانشناختی باشد و پزشکی نباشد، میل جنسی کم در زنان می تواند به عنوان نقطه شروعی برای کشف چیزهایی که ممکن است وجود نداشته باشد، گم شده یا مطلوب باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

این می تواند یک موضوع حساس و آسیب پذیر برای همه طرف های درگیر باشد، بنابراین با ملایمت، شفقت، کنجکاوی و مراقبت از خود و یکدیگر ادامه دهید.

مطلب پیشنهادی

چالش هاي رابطه راه دور

نحوه برخورد با رابطه از راه دور: 11 نکته از تراپيست

 روابط از راه دور  می تواند سخت باشد، اما ممکن است. ناگفته نماند که همه …

نحوه برخورد با افراد کنترل كننده

نحوه برخورد با افراد کنترل کننده

“نه، این رستوران بهتر است.” چرا به آن سمت می روی؟ راه من سریعتر است.» …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *