رابطه یک طرفه علل و راه حل
رابطه یک طرفه را در فيلم ها و كتاب هاي زيادي ديديد ولي اين رابطه يك رابطه سالم نيست و با اصرار بيشتر شما رابطه بهتر نخواهد شد.

رابطه یک طرفه: علائم، علل و نحوه رفع آن

رابطه یک طرفه چیست؟

روابط یک طرفه اغلب شبیه داستان عشق نافرجام به نظر می رسد، اما این همیشه درست نیست. رابطه یک طرفه زمانی است که يكي از زوج نسبت به دیگری زمان و تلاش بیشتری را برای رابطه صرف می کنند و باعث ایجاد یک رابطه نامتعادل می شود.

اکثر افراد در یک رابطه طولانی مدت درک می کنند که احساس می کنید زمانی بیشتر از شریک زندگی خود وقت و تلاش می کنید. گاهی اوقات، این احساس که شما در یک رابطه عاشقانه بیشتر از سهم خود انجام می دهید معتبر است. مواقع دیگر، ممکن است اینطور نباشد. چگونه می توانید تفاوت را تشخیص دهید؟ چگونه متوجه می شوید که در یک رابطه سالم هستید؟ خوشبختانه، چند نشانه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که آیا در یک رابطه یک طرفه هستید یا خیر.

نشانه های یک رابطه یک طرفه

اینکه بخواهید رابطه شما متعادل باشد طبیعی است و احساس اینکه گاهی اوقات همه چیز نامتعادل می شود بسیار رایج است. گاهی اوقات وقتی درگیر مسائل هستید، دیدن رابطه خود به وضوح دشوار است. به همین دلیل دانستن برخی از نشانه هایی که ممکن است نشان دهد رابطه شما یک طرفه است می تواند مفید باشد.

رابطه یک طرفه  يك رابطه سالم نيست.

«روابط سالم لزوماً کامل نیستند، اما واضح است که وقتی هر دو شخص احساس می کنند شنیده می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند، کمی متعادل تر هستند. اغلب اوقات، در روابط یک طرفه، یک شکست در ارتباطات باز رخ می دهد، در حالی که اساساً، یک فرد تلاش بیشتری برای شروع و حفظ گفتگو می کند. اگر انجام بیشتر «کار» برای ماندن و در تماس بودن با شریک زندگی‌تان به‌عنوان یک بار سنگین به نظر می‌رسد، اشکالی ندارد که احساس خود را به اشتراک بگذارید تا بفهمید که کمی بیشتر از چیزی که دریافت می‌کنید به حمایت نیاز دارید.»

برخی از نشانه های آشکار یک رابطه یک طرفه ممکن است شامل موارد زیر باشد.

1. شما یک ارتباط قوی، عمیق و معنی دار را احساس نمی کنید

ویژگی بارز یک رابطه یک طرفه فقدان ارتباط عمیق بین شرکا است. اگر احساس می کنید بیشتر هم اتاقی هستید تا همسر، احتمالا مشکلی وجود دارد.

با تلاش برای گذراندن وقت با هم، رابطه خود را احیا کنید. مسلماً این روزها با شلوغی زندگی پرمشغله اکثر مردم می تواند دشوار باشد. با این حال، پرورش یک ارتباط عمیق و معنادار برای شادی طولانی مدت در هر رابطه عاشقانه ضروری است.

2. از رابطه احساس خستگی می کنید

روابط یک طرفه هم از نظر عاطفی و هم از نظر جسمی مضر است. اگر وقتی همسرتان مجبور است تا دیروقت به خارج از شهر برود یا کار کند، احساس آرامش می کنید، ممکن است یک رابطه یک طرفه داشته باشید. بخشی از احساس خستگی می تواند ناشی از تنش عاطفی و رنجش باشد که اغلب زمانی ایجاد می شود که یک رابطه ناعادلانه است.

3. شما تنها کسی هستید که همیشه عذرخواهی می کنید

تعارض یک بخش طبیعی هر رابطه متعادل است. با این حال، در روابط سالم، فردی که باعث تعارض می شود، به اعمال خود می پردازد و برای درست کردن اوضاع عذرخواهی می کند. اگر متوجه شدید که همیشه عذرخواهی می کنید – صرف نظر از اینکه چه کسی مقصر بوده است – فقط برای بازگرداندن آرامش، ممکن است در یک رابطه یک طرفه باشید. شما نمی توانید کسی باشید که همیشه اشتباه می کند، درست است؟

4. شما تنها کسی هستید که فداکاری می کنید یا می بخشید

یکی دیگر از نشانه های یک رابطه یک طرفه این است که احساس کنید شما تنها کسی هستید که برای به نتیجه رساندن رابطه خود فداکاری می کنید. آیا شما کسی هستید که نقل مکان کردید، شغل خود را رها کردید، بیش از نیمی از هزینه های مشترک را پرداخت کردید یا تمام خریدهای بزرگ را در رابطه انجام دادید؟ اگر پاسخ مثبت است، ممکن است زمان ارزیابی مجدد فرا رسیده باشد.

5. شما تمام برنامه ها را انجام می دهید

همه افراد برنامه ریز یا تصمیم گیرنده نیستند. با این حال، اگر همیشه این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که چه کاری انجام می دهید، کجا به تعطیلات می روید، یا چگونه می خواهید هزینه کنید یا پول خود را پس انداز کنید، ممکن است سرمایه گذاری بیشتری روی رابطه خود داشته باشید. از شریک یا همسر شما.

بخشی از مشارکت داشتن، داشتن یک شریک است – همه چیز را به عهده خود نگیرید. این عادلانه نیست، و در نهایت، از تمام باری که بر دوش شماست رنجیده خاطر خواهید شد.

6. برای رفتار همسرتان بهانه های زیادی می آورید

یکی دیگر از نشانه های یک رابطه یک طرفه، بهانه آوردن (برای خود یا دیگران) برای رفتار همسرتان است. آیا بارها و بارها می گویید که شریک زندگی تان خیلی خسته است، خیلی سخت کار می کند یا بیش از حد در ذهن اوست؟ اگر چنین است، باید در مورد ایجاد تغییر در پویایی رابطه خود فکر کنید. شما مجبور نیستید رفتار آنها را توجیه کنید، و مطمئناً نیازی به صرف وقت برای دفاع از آن ندارید.

7. شما “تصمیم گیرنده بزرگ” هستید

برخی افراد در تصمیم گیری بهتر از دیگران هستند. با این حال، هیچ کس نمی خواهد مجبور باشد همه تصمیمات بزرگ را بگیرد. اگر پاسخ شریک زندگی شما «مهم نیست» است، خوب نیست که یک گفتگوی صادقانه داشته باشید و به او بگویید که بله، مهم است. حتی اگر رسیدن به جایی که در آن در تصمیم‌گیری سهیم هستید، می‌تواند کار زیادی را ببرد، اما در نهایت می‌تواند شما را به عنوان یک زوج به هم نزدیک‌تر کند.

8. کمک های مالی نابرابر است (و معمولاً به نفع شما نیست)

وقتی یک نفر در یک رابطه پولی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگری سرمایه گذاری می کند، می تواند باعث ایجاد احساس ناهمواری شود. داشتن ارتباطات سالم و یک برنامه مالی مورد توافق طرفین بسیار مهم است. اگر همان شریک مسئول اکثر تعهدات مالی باشد، ممکن است مشکل ساز شود.

گاهی اوقات این فقط یک واقعیت است که باید در یک رابطه با آن کنار بیایید – ممکن است یک نفر پول بیشتری به دست آورد. ممکن است نتوانید آن را تغییر دهید، اما می توانید مطمئن باشید که در مورد مسائل مالی به طور آشکار و صادقانه صحبت می کنید، بنابراین هر دوی شما در نقش های مالی خود مطمئن باشید.

9. اغلب در رابطه احساس ناامنی می کنید

ناامنی در روابط می تواند باعث شود یکی از طرفین بخواهد هر کاری که در توان دارد انجام دهد تا طرف دیگر به آن نیاز داشته باشد. همچنین می تواند نتیجه یک رابطه ناهموار باشد. اگر در حال ارتباط نیستید، احساس ناامنی آسان است. هنگامی که شریک زندگی شما دائماً ناامن است، می تواند باعث ایجاد احساس نارضایتی و بی اعتمادی شود.

10. ارتباط شما عالی نیست

ارتباط خوب برای هر رابطه سالم ضروری است. اگر عادت کرده اید که به سختی صحبت کنید، یا بدتر از آن، به حرف یکدیگر گوش ندهید یا عشقی نافرجام نشان دهید، به راحتی می توانید ببینید که چگونه رابطه شما از مسیر خارج شده است. سعی کنید آگاهانه زمانی را برای گفتگو در مورد روز خود اختصاص دهید. شاید لازم باشد عصرها تلویزیون را خاموش کنید یا بعد از شام با هم قدم بزنید. یادگیری نحوه برقراری ارتباط بهتر در یک رابطه می تواند به شما کمک کند که احساس درک و ارتباط بیشتری داشته باشید و پیوند قوی تر و سطح عمیق تری از صمیمیت را تقویت کنید.

چه چیزی باعث یک رابطه یک طرفه می شود؟

یک رابطه یک طرفه می تواند ناشی از چندین چیز باشد. می تواند در طول زمان یا به ظاهر یک شبه ایجاد شود. برخی از چالش های رابطه که ممکن است باعث یک طرفه شدن یک رابطه شوند عبارتند از:

ارتباط ضعیف

وقتی کسی احساس نمی کند در یک رابطه شنیده می شود، ممکن است کنار بکشد و منجر به ناهموار شدن همه چیز شود. تحقیقات نشان می دهد که وقتی افراد با توانایی برقراری ارتباط موثر مشکل دارند، ممکن است نتوانند روابطی را پیدا کنند که نیازهای عاطفی آنها را برآورده کند. علاوه بر این، ارتباط ضعیف همچنین می تواند مانعی برای ترمیم یک رابطه آسیب دیده یا یک طرفه باشد.

ناامنی

اگر یکی از طرفین آگاهانه یا ناخودآگاه از از دست دادن رابطه می ترسد، ممکن است سعی کند هر کاری که می تواند انجام دهد تا غیرقابل جایگزین شدن باشد. این می تواند مقیاس یک رابطه یکنواخت و متعادل را پایین بیاورد و همه چیز را بیش از حد طبیعی یا سالم یک طرفه کند.

مشکلات فردی

گاهی اوقات یکی از طرفین یا هر دوی آنها با چیزهای طاقت فرسایی روبرو هستند که آنها را از اعمال سهم خود در رابطه باز می دارد. ممکن است استرس مالی، مسائل عاطفی، مشکلات سلامت روان یا استرس در محل کار باشد. مشکل هرچه که باشد، اگر حواس را از شراکت منحرف کند، نتیجه می تواند یک رابطه ناهموار باشد.

رفتار تهاجمی منفعلانه

تمایلات انفعالی-تهاجمی نیز می تواند باعث یک طرفه شدن رابطه شود. این زمانی است که یک نفر عمداً بارهایی را در رابطه ایجاد می کند تا شریک زندگی خود را بر عهده مسئولیت های بیشتری بگذارد.

اثرات یک رابطه یک طرفه

قرار گرفتن در یک رابطه یک طرفه می تواند تأثیرات قابل توجهی بر هر دو فرد درگیر داشته باشد. این اثرات اغلب از نظر عاطفی، ذهنی و حتی جسمی ظاهر می‌شوند و به فشار کلی رابطه کمک می‌کنند.

خستگی عاطفی

سرمایه گذاری مداوم تلاش و انرژی بیشتر نسبت به همسرتان در رابطه می تواند احساس تخلیه عاطفی در شما ایجاد کند. این فرسودگی می تواند ناشی از احساس عدم قدردانی یا حمایت نشدن باشد.

افزایش اضطراب و استرس

عدم تعادل در یک رابطه یک طرفه می تواند منجر به تشدید اضطراب و استرس شود. ممکن است دائماً در مورد ثبات رابطه نگران باشید یا از بار نگه داشتن همه چیز غرق شوید.

کاهش عزت نفس

احساس کم ارزشی مداوم می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد. ممکن است ارزش خود را زیر سوال ببرید و نسبت به توانایی های خود برای حفظ یک رابطه سالم کمتر اعتماد کنید.

رنجش و ناامیدی

با گذشت زمان، توزیع نابرابر تلاش می تواند باعث ایجاد رنجش و ناامیدی شود. این احساسات منفی می تواند بین شما و شریک زندگی تان فاصله بیشتری ایجاد کند و برقراری ارتباط و ارتباط را سخت تر کند.

مسائل سلامت جسمانی

استرس و عوارض عاطفی یک رابطه یک طرفه می تواند به صورت فیزیکی نیز ظاهر شود. ممکن است علائمی مانند سردرد، بی خوابی یا ضعف سیستم ایمنی را تجربه کنید که همه اینها می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

مهم است که قبل از اینکه این تأثیرات به رفاه و شادی کلی شما آسیب برساند، به دلایل یک رابطه یک طرفه توجه کنید.

آیا می توانید یک رابطه یک طرفه را اصلاح کنید؟

خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید، اگر امیدوارید بفهمید چگونه یک رابطه یک طرفه را اصلاح کنید … تا زمانی که این چیزی است که هر دو طرف می‌خواهند. مهم است که روابط سالم را با صادق بودن با خود و شریک زندگی خود در مورد آنچه که واقعاً باعث عدم تعادل رابطه شما می شود، شروع کنید.

“روابط نیاز به کار دارد و درست مانند افراد، نیاز به مراقبت و توجه از خود دارد. اغلب اوقات، عوامل استرس زای خارجی می توانند بر سالم ترین روابط تأثیر بگذارند. اشکالی ندارد که کمی وقت بگذارید تا آنچه را که با یکدیگر می گذرد بیان کنید. روابط یک طرفه گاهی اوقات ممکن است احساس شود که در مسیر اشتباهی قرار دارند، اما درک این نکته طولی نمی کشد که چیزهایی مانند ناامنی ها، روابط خانوادگی یا حتی مشکلات شغلی عواملی هستند که به استرس در یک شراکت کمک می کنند. ”

چگونه یک رابطه یک طرفه را درست کنیم

اگر می‌خواهید چگونه یک رابطه یک طرفه را اصلاح کنید، چند پیشنهاد داریم. موارد زیر راه‌هایی است که می‌توانید یک رابطه را متعادل کنید تا هر دو طرف احساس ارزشمندی، دوست داشتن، احترام و درک کنند، که می‌تواند در ایجاد یک شراکت سالم و دوجانبه مفید باشد.

صحبت کنید، صحبت کنید، صحبت کنید … و سپس گوش کنید

همانطور که در بالا ذکر کردیم، هیچ چیز بهتر از ارتباطات باز نیست. خوشبختانه ارتباط مهارتی است که می توان آن را آموخت. مهارت های ارتباطی خود را به طور منظم با شریک زندگی خود از طریق تمرین های ارتباطی برای زوج ها تمرین کنید. این نه تنها شما را نزدیک‌تر می‌کند، بلکه به هر یک از شما کمک می‌کند احساس کنید که شنیده شده و ارزشمند هستید.

رفتار طرف مقابل را بپذیرید

ممکن است محدودیتی برای اینکه فرد چقدر می تواند تغییر کند، حتی زمانی که می خواهد رفتار خود را اصلاح کند، وجود داشته باشد. اگر شما یا طرف مقابلتان همیشه درون گرا، کمی آشفته، یا در آشپزخانه چندان اهلی نبوده اید، واقع بین بودن در مورد اینکه چه کسی هستید می تواند به مدیریت انتظارات کمک کند. این به نوبه خود می تواند به هر یک از شما کمک کند تا به درک متقابل رسیده و یکدیگر را بپذیرید.

توجه داشته باشید، این بدان معنا نیست که شما فقط باید بپذیرید که کسی نمی تواند روی خودش کار کند. درمان می تواند در کمک به افراد در شناسایی فرآیندهای فکری و الگوهای رفتاری مضر یا مخرب بسیار موثر باشد تا بتوانند برای بهتر شدن تغییر کنند.

درمان را امتحان کنید

همانطور که گفته شد، درمان حضوری یا آنلاین می‌تواند در شناسایی مشکلات رابطه بسیار مفید باشد، بنابراین می‌توانید مهارت‌هایی را برای مقابله بهتر با چیزهایی که باعث عدم تعادل می‌شوند، یاد بگیرید. گاهی اوقات لازم است یک شخص ثالث بی طرف، مانند یک درمانگر، به شما کمک کند تا موقعیت را به وضوح ببینید و به اهداف رابطه خود برسید.

چه زمانی باید به یک رابطه یک طرفه پایان داد

در حالی که هر رابطه ای نیاز به تلاش و سازش دارد، مواقعی وجود دارد که بهترین گزینه این است که برای رفاه خود کنار بروید. اگر احساس می کنید که رابطه شما یک طرفه است، و قبلاً تلاش کرده اید تا با موفقیت کم یا بدون موفقیت از بین ببرید، ممکن است زمان پایان دادن به رابطه فرا رسیده باشد.

اگر در تلاش برای تعیین اینکه آیا تلاش‌هایتان متقابل است یا خیر و آیا این رابطه نیازهای عاطفی شما را برآورده می‌کند یا نه، زمان آن رسیده است که قابلیت آن را دوباره ارزیابی کنید. در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است زمان پایان دادن به رابطه یک طرفه فرا رسیده باشد:

عدم تعادل مداوم:

اگر علیرغم تلاش شما برای برقراری ارتباط و رسیدگی به موضوع، عدم تعادل در رابطه همچنان ادامه دارد، ممکن است نشانه ای از پایدار نبودن رابطه باشد. هر دو شریک باید تمایل داشته باشند که به سمت یک شراکت متعادل کار کنند.

پریشانی عاطفی:

اگر این رابطه بیشتر از شادی باعث ناراحتی عاطفی شما می شود، این یک شاخص قوی است که ممکن است زمان ادامه دادن فرا رسیده باشد. احساس مضطرب، استرس یا کم ارزشی برای یک رابطه سالم مفید نیست.

تأثیر منفی بر سایر زمینه‌های زندگی:

وقتی یک رابطه یک طرفه شروع به تأثیر منفی بر سایر بخش‌های زندگی شما می‌کند، مانند کار، دوستی‌ها یا شادی کلی، ارزیابی مجدد ارزش آن بسیار مهم است. رابطه شما باید زندگی شما را بهبود بخشد، نه اینکه از آن کم کند.

مقاله مرتبط: خرابکاری ناخودآگاه در رابطه: نشانه ها، علل و نحوه متوقف کردن آن

از دست دادن هویت فردی:

اگر احساس می‌کنید که احساس خود را از دست می‌دهید یا ارزش‌های خود را به خطر می‌اندازید و نیاز دارید که رابطه را زنده نگه دارید، این نشانه روشنی است که ممکن است زمان پایان دادن به همه چیز فرا رسیده باشد. حفظ هویت برای رفاه و احترام به خود ضروری است.

با یک درمانگر ارتباط برقرار کنید

اگر یک یا چند مورد از این نشانه های یک رابطه یک طرفه را تشخیص دادید، به این معنی نیست که رابطه شما تمام شده است. این بدان معنی است که شما باید مقداری زمان و انرژی صرف رفع مشکلات اساسی کنید که باعث نامتعادل شدن رابطه شما شده تا زمانی که یک رابطه موفق داشته باشید. از جستجوی یک درمانگر روابط بی میل نباشید. زوج درمانی آنلاین ممکن است همان چیزی باشد که شما باید ببینید و مشکلات خود را به روشی بی طرفانه و سازنده حل کنید.

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *