شناختن مفهوم ديناميك رابطه و الگوهاي رايج آن
دانستن در مورد ديناميك رابطه و الگوهاي رايج رفتاري ما كمك مي كند كه روابط خود را بهبود ببخشيم.

چگونه ديناميك رابطه خود و الگوهایی که ایجاد می کنیم را درک کنیم

فرض کنید در رابطه عاشقانه خود دچار مشکل شدید، یا برقراری ارتباط یا نگاه چشم به چشم با اعضای خانواده یا دوستان برایتان مشکل است. در این صورت، ممکن است در حوزه ديناميك روابط با چالش هایی روبرو شوید.

اما در حالی که اغلب می شنویم که مردم در مورد “ديناميك روابط” صحبت می کنند، بسیاری از ما نمی دانیم این عبارت به چه معناست و چگونه ممکن است بر روابط نزدیک ما با دیگران تأثیر بگذارد.

در اینجا، ما به مفهوم ديناميك روابط، از جمله برخی از الگوهای رایج، تأثیرات ديناميك روابط، عوامل مؤثر بر ديناميك روابط، و برخی نکات تخصصي در مورد چگونگی پرورش ديناميك روابط سالم تر می پردازیم.

شناختن مفهوم ديناميك رابطه به شما كمك مي كند.

چرا دینامیک رابطه مهم است

بنابراین، چرا دقیقاً باید به ديناميك روابط اهمیت دهیم؟ خوب، معلوم می شود که آگاهی بیشتر از این الگوها واقعاً می تواند به ما در بهبود مهمترین روابطمان کمک کند. زلر می‌گوید: «درک این ديناميك‌ها بسیار مهم است، زیرا آنها بر نحوه ارتباط مؤثر ما، حل تعارضات و حمایت از رفاه عاطفی یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

با شناخت و درک این ديناميك ها، افراد می توانند روابط خود را بهتر هدایت کنند و به تعاملات سالم تر و رضایت بخش تر منجر شوند.

– امیلی زلر، LMFT

زلر می گوید، تلاش برای ایجاد ديناميك های مثبت بیشتر می تواند درک و حمایت متقابل را افزایش دهد. از سوی دیگر، ديناميك منفی ممکن است منجر به افزایش سوء تفاهم و آشفتگی عاطفی شود. زلر می‌گوید: «با شناخت و درک این ديناميك‌ها، افراد می‌توانند بهتر روابط خود را هدایت کنند و منجر به تعاملات سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تر شوند».

دینامیک روابط مشترک

ديناميك روابط برای افراد مختلف و در روابط مختلف متفاوت است. هنگامی که ديناميك روابط کمتر سالم می شود، اغلب به عنوان جنگ قدرت بین دو نفر در رابطه توصیف می شود.

که افراد در درون رابطه بازی می کنند – نقش هایی که باعث می شود یک یا هر دو نفر احساس کنند شنیده نشده، قدردانی نشده اند یا حمایت نمی شوند.

اگرچه انواع مختلفی از ديناميك روابط وجود دارد، زلر می گوید سه نوع اصلی وجود دارد که او بیشتر می بیند.

مطالبه / انصراف

زلر می‌گوید: «این ديناميك زمانی رخ می‌دهد که یکی از شرکا احساس می‌کند نیازهایش برآورده نمی‌شود و شریک زندگی‌اش آنها را نادیده می‌گیرد. معمولاً یک شریک وجود دارد که دائماً به دنبال تعامل از طرف دیگر است، در حالی که شریک دیگر سعی می کند از بحث یا درگیری اجتناب کند و اساساً از ارتباط در رابطه کناره گیری می کند.

فاصله گیر/ تعقیب کننده

ديناميك دیگر جایی است که به نظر می رسد یکی از افراد در رابطه می خواهد از نزدیک شدن بیش از حد خودداری کند، در حالی که فرد دیگر در حالت دائمی به دنبال ارتباط بیشتر است. زلر می گوید: «این ديناميك می تواند به دلیل سبک های دلبستگی رخ دهد. “اگر یکی از مراقبان اصلی شریک زندگی از نظر عاطفی حمایت نمی کرد، ممکن است یکی از شریک زندگی از رها شدن و طرد شدن بترسد که منجر به فاصله گرفتن یا کناره گیری شود.”

ترس / شرم

یکی دیگر از روابط پویای رایج دیگری که زلر می بیند، رابطه ای است که به نظر می رسد شرکای آن سطوح شدیدی از ترس و شرم را در یکدیگر ایجاد می کنند. او توضیح می‌دهد: «اغلب، اعمال یکی از طرفین باعث ترس یا اضطراب در دیگری می‌شود، که به روشی واکنش نشان می‌دهد که شرم را در شریک اول ایجاد می‌کند و چرخه‌ای از تعاملات منفی را تداوم می‌بخشد».

چه نوع روابطی تحت تأثیر ديناميك روابط قرار می گیرند؟

زمانی که از یک رابطه نزدیک یا صمیمی صحبت می کنیم، ديناميك رابطه بسیار تأثیرگذار است. وقتی به ديناميك روابط فکر می کنیم، معمولاً به روابط عاشقانه فکر می کنیم. اما هر نوع رابطه نزدیکی که ما داریم می تواند تحت تأثیر ديناميك روابط قرار گیرد، از جمله روابط والدین و فرزند، سایر روابط خانوادگی، دوستی ها و روابط محل کار.

کورتنی ملتا، دکترا، LPCC، LMHC، یک روان درمانگر یکپارچه و صاحب یک درمان گروهی خصوصی در لس آنجلس، توضیح می‌دهد: «صمیمیت فقط عاشقانه یا جنسی نیست، بلکه هر رابطه‌ای است که در آن واقعاً دیده می‌شویم و دیگری را می‌بینیم».

ملتا می‌گوید که ديناميك‌های رابطه می‌تواند بر هر نوع رابطه‌ای تأثیر بگذارد، اما آن‌ها بر روابط علّی‌تر تأثیر نمی‌گذارند، مانند روابط بین خود و یک همکار یا آشنا. او می‌گوید در این موارد، ديناميك‌های روابط “همان وزن عاطفی روابط صمیمانه شما را ندارند.”

عوامل مؤثر بر ديناميك روابط

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند به طور بالقوه بر ديناميك روابط تأثیر بگذارند. برخی از اینها عواملی هستند که از کودکی ما سرچشمه گرفته اند و معمولاً با مفهوم سبک های دلبستگی مرتبط هستند. زلر می گوید: «سبک های دلبستگی (نحوه ارتباط ما با دیگران) عمیقاً بر نحوه ارتباط مردم با دیگران در روابط خود تأثیر می گذارد. تئوری این است که اولین روابط نزدیک ما با افرادی است که ما را بزرگ کرده اند. وقتی کمبود اعتماد، صمیمیت و دلبستگی سالم وجود داشته باشد، این می تواند بر نحوه تجربه روابط ما در طول زندگی تأثیر بگذارد.

اما این فقط روابط اولیه دوران کودکی نیست که در آن تأثیر می گذارد. روابط ما در بزرگسالی نیز می تواند تأثیرات عمده ای داشته باشد. زلر می گوید: «روابط و تربیت قبلی همچنین می تواند انتظارات را ایجاد کند و بر نحوه رفتار و واکنش فرد در روابط تأثیر بگذارد. در نهایت، دنیای اطراف ما و فرهنگ ما نیز می تواند تأثیرات عمده ای داشته باشد. زلر خاطرنشان می‌کند: «هنجارهای فرهنگی و انتظارات اجتماعی می‌توانند نقش‌ها، مسئولیت‌ها و بیان احساسات را در روابط دیکته کنند».

ملتا می‌گوید که این واقعاً فقط یک چیز نیست که بر ديناميك روابط ما تأثیر می‌گذارد، بلکه همه عوامل در کنار هم هستند. او توضیح می‌دهد: «ما انسان‌ها چند وجهی هستیم و ترکیبی از متغیرهای بسیاری هستیم. من فکر نمی‌کنم که بتوانیم به سبک دلبستگی، تجربیات گذشته، یا جامعه/فرهنگ – به عنوان یک مقصر – اشاره کنیم، همه اینها مهم هستند.»

مهم ترين عامل

آنچه بیش از همه مهم است درک این موضوع است که چگونه همه این عوامل بر سبک رابطه شما تأثیر می گذارند، زیرا انجام این کار اولین گام برای یادگیری و پرورش ديناميك های مثبت روابط است. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که با سبک دلبستگی ناایمن تربیت شده‌اید، که مشخصه آن والدینی است که کمتر به احساسات و نیازهای شما پاسخ می‌دهند، ممکن است بخواهید بررسی کنید که چگونه این امر بر ديناميك روابط شما تأثیر می‌گذارد.

در نهایت، ممکن است برای التیام بخشی از آن زخم‌های دوران کودکی که هنوز هم روی شما تأثیر می‌گذارند، به درمان بروید.5 انجام این کار معمولاً تأثیرات قوی بر روابط امروزی و ديناميك روابط شما دارد.

استراتژی هایی برای بهبود ديناميك روابط

زمانی که راه‌های متفاوتی را که ديناميك روابط می‌تواند منفی شود و اینکه چگونه می‌تواند بر روابط اصلی شما با دیگران تأثیر بگذارد، در نظر بگیرید، می‌تواند بسیار سخت باشد. اما این همه تاریکی و عذاب نیست.

کارهایی وجود دارد که می توانید به تنهایی و در درون رابطه خود برای بهبود ديناميك روابط انجام دهید.

مهارت های ارتباطی خود را تمرین کنید

زلر می گوید: «ارتباطات کلیدی برای بهبود ديناميك روابط است. کار بر روی ارتباطات در رابطه شما ممکن است شبیه تمرین بیان نیازها و احساسات خود به وضوح و اغلب باشد.

ایجاد اعتماد

برای بسیاری از افراد، زمانی که به یکدیگر اعتماد ندارند، ديناميك روابط بدتر می شود. اعتماد برای ديناميك روابط سالم حیاتی است. زلر توصیه می‌کند: «با قابل اعتماد بودن، وفای به قول‌ها، و نشان دادن درک و همدلی نسبت به یکدیگر، اعتماد ایجاد کنید.

عادات سالم را ایجاد کنید

اگر می‌خواهید ماهیچه‌های رابطه‌تان را بسازید، باید دست به کار شوید و در راه درست برای یکدیگر ظاهر شوید. زلر توضیح می‌دهد: «این می‌تواند به معنای گذراندن زمان با کیفیت با هم، حمایت از علایق فردی یکدیگر، و ایجاد تشریفاتی باشد که رابطه را تقویت می‌کند.

علاوه بر این، او می گوید، شما باید خودتان را نشان دهید. زلر می گوید، این به این معنی است که “نیازهای فردی خود را پرورش دهید و بر مراقبت از خود تمرکز کنید.”

به دنبال کمک حرفه ای باشید

شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید، و بسیاری از ما برای تقویت مهارت های روابط خود به کمک حرفه ای نیاز داریم. این ممکن است شبیه درمان فردی، خانواده درمانی یا زوج درمانی باشد. زلر تأکید می کند: «اگر در حال مبارزه هستید، در جستجوی راهنمایی های حرفه ای تردید نکنید. “یک درمانگر می تواند به شما کمک کند الگوهای ناسالم را شناسایی کنید و راه های جدیدی برای برقراری ارتباط ایجاد کنید.”

همه چیز را در چشم انداز نگه دارید

مهمتر از همه، به خاطر داشته باشید که تقویت و بهبود در روابط به زمان نیاز دارد، و همیشه یک خط مستقیم برای بهبود نیست. زلر می‌گوید که باید روابط را به‌عنوان کارهایی در حال پیشرفت در نظر بگیرید، و باید صبور باشید تا با فرد مورد علاقه‌تان برای رفع پیچیدگی‌های رابطه‌تان و تقویت ديناميك رابطه‌تان کار کنید.

مقاله مرتبط: چطور براي احساسات خود و ديگران ارزش و اعتبار قائل باشيم؟

نتيجه

ديناميك روابط ناسالم دلیل بسیاری از چالش های روابط ما است. همه ما می‌توانیم در الگوهایی گیر کنیم که در آن انتظارات غیرواقعی و نقش‌های ناعادلانه‌ای داریم که انتظار داریم دیگران آن‌ها را بازی کنند. وقتی صحبت از این الگوها و ديناميك‌های روابط منفی به میان می‌آید، برای بسیاری از ما می‌تواند سخت باشد که «گیر بیفتیم».

اما در انتهای تونل نور وجود دارد. ساده بودن در مورد آنچه که از نظر ديناميك روابط تجربه می کنید، راه بسیار خوبی برای شروع روند بهبودی است. ارتباطات، ایجاد اعتماد – و اغلب، جستجوی کمک حرفه ای – همگی می توانند به شما در بهبود ديناميك رابطه کمک کنند.

و بهترین خبر اینجاست: تلاش کردن، پاداش هایی را به همراه خواهد داشت. زلر می‌گوید: «با درک و کار عمدی بر روی ديناميك روابط، می‌توانید ارتباطات سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تری در تمام زمینه‌های زندگی خود ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *