شفا از درد رها شدن
درد رها شدن را ممكن است بارها در زندگي تجربه كنيم ولي نگران نباشيد راه هايي براي شفا از اين درد وجود دارد.

چگونه از درد رها شدن  توسط ديگران شفا پیدا کنیم

عبارت “درد رها شدن” اغلب برای توصیف افرادی استفاده می شود که ترس عمیق و مداوم از طرد شدن یا رها شدن توسط دیگران دارند. در حالی که برای برخی از افراد به دلیل تجربیات دوران کودکی ایجاد این ترس از رها شدن معمول است، اضطراب ترک نیز می‌تواند بعداً در زندگی ظاهر شود. ترس از رها شدن می‌تواند زخم‌های ماندگاری بر جای بگذارد و افراد ممکن است به روش‌های مختلف نسبت به آن واکنش نشان دهند.

به عنوان مثال، برخی از افراد با مشکلات رها شدن از صمیمیت عاطفی اجتناب می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیش از حد به افراد زندگی خود وابسته باشند.

کنار آمدن با ترس از رها شدن می‌تواند دشوار باشد، اما یادگیری نحوه درمان مسائل ترک می‌تواند به شما کمک کند تا روابط سالم، با ارزش و پرورشی را در زندگی خود ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسائل مربوط به درمان ترک، ادامه مطلب را بخوانید.

درک سبک های مختلف دلبستگی

تحقیقات نشان می دهد که نوزادان به طور غریزی به دنبال مراقبانی می گردند که بتوانند نیازهای جسمی و عاطفی آنها را برآورده کنند. هنگامی که نیازهای کودک به طور مداوم برآورده می شود، آنها یاد می گیرند که تکیه بر دیگران بی خطر است و معمولاً یک سبک دلبستگی ایمن ایجاد می کنند.

براي شفا از درد رها شدن اول بايد در مورد سبك دلبستگي خود بدانيم.

با این حال، اگر نیازهای کودک نادیده گرفته شود، ممکن است سبک دلبستگی ناایمن ایجاد کند.

چهار نوع اساسی از سبک دلبستگی وجود دارد:

امن است

مضطرب/مشغول (در کودکان – معروف به مضطرب – دوسوگرا)

اجتنابی / رد کننده (در کودکان – معروف به اضطراب اجتنابی)

بی نظم (در کودکان – معروف به ترس اجتنابی)

«سبک های دلبستگی اجتنابی ناشی از داشتن نیازهایی است که به ندرت برآورده می شد. در حالی که سبک های دلبستگی مضطرب ناشی از ناهماهنگی در نیازهای مورد توجه است. دلبستگی بی نظم از وجود ترس واقعی ناشی می شود که جایگزین ایمنی و امنیت می شود. شما می توانید با یک درمانگر بر روی هر سبک دلبستگی که ممکن است تشخیص دهید کار کنید. شما لایق روابط عاشقانه و سالم هستید.»

شناسایی سبک دلبستگی شما می تواند گامی کلیدی در درمان مشکلات رها شدن باشد. نه تنها می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنید، بلکه می تواند به شما بینشی نسبت به تجربیات گذشته بدهد که ممکن است باعث ترس شما از رها شدن شود یا به آن کمک کند.

مشتاق

افرادی که سبک دلبستگی مضطرب دارند، از رها شدن وحشت دارند. آنها تلاش می کنند تا اعتماد کنند که رها نمی شوند.

در یک رابطه صمیمی، آنها اغلب نگران هستند که شریک زندگی خود را از دست بدهند، که منجر به جستجوی اطمینان و حمایت دائمی آنها می شود. آنها همچنین ممکن است مشکلاتی با حسادت داشته باشند که باعث شود سعی کنند رابطه خود را کنترل کنند تا از ترک شریک زندگی خود جلوگیری کنند.

اجتنابی

زمانی که یک مراقب، وسایل ضروری کودک را مانند غذا و سرپناه فراهم می کند، اما سایر نیازهای او را نادیده می گیرد، ایجاد یک سبک دلبستگی اجتنابی در آینده امری رایج است.

بسیاری از افراد دارای این سبک دلبستگی در دوران کودکی از ابراز احساسات منصرف شدند. آنها اغلب در بزرگسالی با ابراز احساسات و نیازهای خود دست و پنجه نرم می کنند. در روابط، شخصی با سبک دلبستگی اجتنابی ممکن است احساس خفه شدن کند یا بخواهد از شریک زندگی خود کناره گیری کند.

بی نظم

دلبستگی آشفته دارای ویژگی هایی از هر دو سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی است. افراد دارای این سبک دلبستگی تمایل شدیدی به صمیمیت عاطفی دارند اما تمایل دارند شریک زندگی خود را کنار بزنند یا روابط را خراب کنند. این سبک دلبستگی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کسی یاد می‌گیرد در کودکی از مراقب خود بترسد.

نشانه ها

ترس از رها شدن می تواند در روابط بین فردی تداخل داشته باشد و بر رفاه عاطفی تأثیر منفی بگذارد. مسائل رها شدن بر نحوه نگرش شخص به دیگران و خود در روابط تأثیر می گذارد و در نهایت منجر به پریشانی شدید عاطفی می شود.

شناخت این علائم و رفتارها می تواند اولین گام در یادگیری نحوه درمان مسائل ترک باشد.

«به طور معمول، رها شدن منجر به مشکلاتی در یافتن جایگاه ما در جهان می شود. مراقبان اولیه ما یا غایب، غیرقابل اعتماد یا مضر بودند، و از آنجا که این اولین نمونه ما از شکل ظاهری روابط بود، برای نزدیک شدن به دیگران مشکل داریم. ترس از طرد شدن، پایان دادن به روابط پیش از موعد، بسته به افکار و احساسات بیش از حد دیگران، و مبارزه با تنها ماندن، همه احتمالات هستند.

اضطراب جدایی/افسردگی

در حالی که تجربه برخی از اضطراب جدایی در اوایل کودکی طبیعی است، زمانی که مسائل ترک وجود دارد، ممکن است افراد در بزرگسالی با این ترس‌های ترک کردن مبارزه کنند. فردی که دچار اضطراب جدایی است ممکن است زمانی که از نزدیکان خود دور است، حتی برای مدت کوتاهی، غمگینی یا ترس شدیدی را تجربه کند. با وجود اینکه در کنار افرادی هستند که دوستشان دارند، ممکن است دائما نگران از دست دادن آنها باشند.

مسائل مربوط به اعتماد

بسیاری از افراد با مشکلات رها شدن برای اعتماد به دیگران تلاش می کنند. آنها ممکن است اهداف شریک زندگی خود را زیر سوال ببرند یا با آنها مشکوک رفتار کنند، حتی اگر هیچ مدرکی مبنی بر انجام کار اشتباهی وجود نداشته باشد. برخی از افراد با مشکلات اعتماد ممکن است از دیگران جدا شوند تا تلاش کنند و از آسیب دیدن جلوگیری کنند.

هم وابستگی

هم وابستگی یک شکل ناسالم از دلبستگی است که زمانی رخ می دهد که شخصی نیازهای خود را برای برآوردن نیازهای شخص دیگری نادیده بگیرد.

بسیاری از افراد مبتلا به مسائل رها شدن احساس می کنند ارزش عشق ندارند و انگیزه یا تمایل شدیدی برای راضی کردن دیگران دارند. این افکار و رفتارها می تواند آنها را در برابر روابط وابسته آسیب پذیر کند. مورد نیاز بودن می تواند برای کسی که ترس از رها شدن دارد، یک هدف کاذب ایجاد کند.

وحشت از دست دادن مردم

افراد مبتلا به مشکلات رها شدن معمولاً با ترس از طرد شدن یا ترک شدن توسط دیگران دست و پنجه نرم می کنند.

گاهی اوقات، این ترس ها می توانند آنقدر شدید شوند که منجر به حمله پانیک شوند. علائم حمله پانیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرگیجه

تنفس سریع و پی در پی

قلب تپنده

افزایش ضربان قلب

بی حسی

درد قفسه سینه

عرق کردن یا لرز

لرزیدن

اجتناب از طرد احتمالی

بسیاری از افرادی که از رها شدن می ترسند، عمیقاً ناامن هستند و وقتی به روی دیگران باز می شوند، احساس آسیب پذیری می کنند. این ممکن است باعث شود که آنها از نظر عاطفی در روابط خود در دسترس نباشند یا گوشه گیر شوند. در برخی موارد، شخصی ممکن است حتی یک رابطه صمیمانه را خراب کند زیرا معتقد است که به ناچار طرد می شود.

علل ترس از رها شدن

دلایل متعددی برای ترس از رها شدن وجود دارد.

رها شدن ناشی از قطع ارتباط فیزیکی یا عاطفی با مراقب اصلی و/یا شکل دلبستگی اولیه است. استعدادهای ژنتیکی برای سطوح بالاتر حساسیت نسبت به محیطی که احساس می‌کند ناپایدار، غیرقابل اعتماد یا ناامن است، می‌تواند منجر به احساس رها شدن شود. همچنین، مراقبان می توانند از دنیا بروند یا صحنه را به طور کامل ترک کنند، بنابراین کاملاً به سبک های تعامل وابسته نیست.

دوران کودکی

سبک های دلبستگی در دوران نوزادی و اوایل کودکی ایجاد می شوند و سبک دلبستگی ناایمن می تواند منجر به ترس از رها شدن در بزرگسالی شود. مسائل رها شدن ممکن است ناشی از سوء استفاده در دوران کودکی، بی توجهی، یا عوامل استرس زای محیطی، مانند بزرگ شدن در فقر یا زندگی در یک منطقه خطرناک باشد.

تروما

تجارب آسیب زا می تواند باعث ایجاد مشکلات ترک شود یا ترس از رها شدن را شدیدتر کند. هنگامی که فردی از نظر جسمی یا عاطفی تهدید می شود یا استرس شدیدی را تجربه می کند، ترومای ناشی از آن ممکن است بر زندگی او تأثیر نامطلوبی بگذارد. بسیاری از انواع تروما، از جمله سوء استفاده یا تصادف، می تواند منبع اضطراب ترک باشد.

مرگ

از دست دادن یکی از عزیزان یک تجربه ویرانگر است که می تواند باعث غم و اندوه و ترس پایدار شود. مطالعات نشان می‌دهد که مرگ والدین یا مراقب در دوران کودکی می‌تواند باعث مشکلات شدید رها شدن شود که تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. از دست دادن ناگهانی شریک زندگی نیز می تواند منجر به اضطراب شدید شود.

از دست دادن رابطه

در برخی موارد، از دست دادن یک رابطه عاشقانه می تواند آسیب زا باشد، به خصوص اگر رابطه عاشقانه به دلیل خیانت، طلاق یا مرگ به پایان برسد. این تجارب می‌تواند نحوه نگرش فرد به خود و روابط بین فردی‌اش را تغییر دهد و منجر به اضطراب در مورد روابط آینده شود.

شفا از ترس از رها شدن

این می تواند یک فرآیند طولانی و گاهی دلهره آور باشد که یاد بگیرید چگونه از مشکلات رها شدن درمان کنید، اما شما می توانید آن را انجام دهید! به این صورت است:

درمان

ترس از رها شدن اغلب ریشه در ترومای حل نشده دارد. درمان حضوری یا آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا از آسیب‌های ناشی از ترک خود عبور کرده و رفتارهای ناسالم را تغییر دهید.

با کمک یک درمانگر، می‌توانید مکانیسم‌ها و ابزارهای مقابله‌ای را برای کمک به مدیریت اضطراب خود ایجاد کنید تا بتوانید روی درمان مسائل رها شدن تمرکز کنید.

درك ترس از رها شدن

درک اینکه چگونه می توان از مشکلات رها شدگی درمان کرد، می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر هنوز کشف نکرده باشید که این مسائل چیست و از کجا سرچشمه می گیرند.

بسیاری از افرادی که ترس از رها شدن دارند نمی دانند یک رابطه سالم باید (یا می تواند) چگونه باشد. شناسایی سبک دلبستگی شما می تواند در کمک به درک رفتارتان و تشخیص عوامل تشدید کننده اضطراب شما مفید باشد.

مقاله مرتبط: رنج  احساسي: چرا احساسات خود را از ديگران پنهان مي كنيم؟

خودمراقبتی

اگر با مسائل رها شدن دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید. بسیاری از مردم با ترس های ترک دست و پنجه نرم می کنند، و اضطراب های ناشی از آن می تواند بدون کمک به مشکل برسند.

در حالی که می توانید رفتار خود را تغییر دهید و روابط سالم تری ایجاد کنید، این تغییرات یک شبه اتفاق نمی افتد. در طول فرآیند اکتشاف و درمان، حتما مراقب خود باشید. خودمراقبتی همیشه مهم است، اما زمانی که در سفری برای درمان مسائل رها شدن در روابط خود هستید، حتی ضروری‌تر است.

وقتی یاد می گیرید که چگونه از مسائل رهاشدگی درمان کنید، با خودتان مهربان باشید. درخواست کمک می‌تواند دشوار یا حتی ترسناک باشد، اما در صورت نیاز، در جستجوی کمک دریغ نکنید. خودمراقبتی را در طول فرآیند تمرین کنید تا قدرت بهبودی داشته باشید.

مرتبط با: بتر هلث

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *