چطور با همسر خود هم اتاقی نباشيم و عاشقانه زندگي كنيم.
اتفاقي كه در بسياري از ازدواج ها بعد از چند سال مي افتد اين است كه تبديل به هم اتاقی مي شوند. راه حل هايي براي پيشگيري از اين مشكل وجود دارد.

چگونه با شریک زندگی خود فقط هم اتاقی نباشيد و عاشقانه زندگي كنيد.

کم کم شروع میشه شما یک شب قرار ملاقات با همسرتان را لغو می کنید تا تا دیروقت سر کار بمانید. وقتی به خانه می رسید، آنقدر خسته هستید که نمی توانید صحبت کنید، بنابراین جلوی تلویزیون می نشینید تا زمان خواب برسد. به زودی، وقتی یکی از شما خانه را ترک می کند، هیچ بوسه ای برای خداحافظی وجود ندارد. شما یک روز به بالا نگاه می کنید و احساس می کنید کاملاً از شریک زندگی خود جدا شده اید و فقط هم اتاقی همديگر هستيد. قطع ارتباط بین زوج‌ها اغلب به تدریج اتفاق می‌افتد که می‌تواند تشخیص آن را در لحظه دشوار کند، اما در یک لحظه زوج‌ها متوجه می‌شوند چیزی از دست رفته است، صمیمیت فیزیکی متوقف شده است، یا هر یک از طرفین حتی نمی‌توانند آخرین باری را که حال يكديگر را پرسیده‌اند به یاد بیاورند. آنها به هم اتاقی تبديل شده اند.

همه زوج‌ها زمان‌هایی دارند که احساس می‌کنند کاملاً به هم متصل نیستند. اما فقدان صمیمیت و احساسات عاشقانه باعث می شود کمتر شبیه همسر و بیشتر شبیه هم اتاقی باشید.

از این رو، ما در حال بازگشایی این موضوع هستیم که وقتی شما در رابطه خود به “مرحله هم اتاقی” رسیدید چه معنایی دارد و چه اقداماتی می توانید برای احیای مجدد ارتباط انجام دهید.

چگونه می دانید که در مرحله هم اتاقی هستید؟

مردم در مورد “خارش هفت ساله” صحبت می کنند. معمولاً به دوره بی قراری یا نارضایتی در سال هفتم ازدواج اشاره دارد. این زمانی اتفاق می افتد که یکی از همسران از یکنواختی ازدواج احساس بی حوصلگی می کند یا از اینکه احساس می کند در یک روال راحت قرار گرفته است.

وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است زمان زیادی را جدا از همسرتان بگذرانید، در ارتباطات معنی‌دار دچار اختلال شوید و صمیمیت فیزیکی کاهش پیدا کنید. علاقه آن‌ها به زندگی شخصی یکدیگر کاهش می‌یابد و آن‌ها به دو نفر تبدیل می‌شوند. فضای مشترک – بسیار شبیه هم اتاقی ها.

گلدبرگ می‌گوید: «مرحله هم اتاقی به دوره‌ای از ازدواج اشاره دارد که در آن شریک‌ها بیشتر احساس می‌کنند که با هم زندگی می‌کنند تا یک زوج عمیقاً عاشق باشند. با گذشت زمان، روال و یکنواختی اغلب به وجود می آید و از هیجان در جنبه عاشقانه رابطه آنها می کاهد.

“خارش هفت ساله” تنها مسئله ای نیست که باعث می شود شرکای ازدواج احساس هم اتاقی بودن کنند. این تجربه می تواند در هر زمانی در ازدواج اتفاق بیفتد، با عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، از جمله:

ممكن است مدتي بعد از ازدواجتان با همسرتان حس هم اتاقی بودن داشته باشيد.

عوامل استرس زای بیرونی، از مسائل محل کار گرفته تا سایر اعضای خانواده

بر مراقبت از کودکان تمرکز کنید

عصبانیت از رفتارها یا اعمال شریک ازدواج خود

فشار مالی

تعارضات زناشویی حل نشده

هنگامی که این احساسات نارضایتی شروع به خيزش می کند، احساس قطع ارتباط با همسرتان به زودی به وجود می آید. این رابطه می تواند به آرامی شروع به فرسایش کند، زیرا هیچ یک از همسران نمی خواهند زمان یا علاقه ای را برای پرورش صمیمیت عاطفی مورد نیاز ازدواج بگذارند.

مرحله هم اتاقي

مرحله هم اتاقی به دوره‌ای از ازدواج اشاره دارد که در آن شرکایشان بیشتر احساس می‌کنند که با هم زندگی می‌کنند تا یک زوج عمیقاً عاشق… با گذشت زمان، روتین و یکنواختی اغلب شروع می‌شود و هیجان را در جنبه عاشقانه رابطه‌شان کاهش می‌دهد.

– راشل گلدبرگ، LMFT

گلدبرگ خاطرنشان می‌کند: «شریک‌ها ممکن است شروع به ایجاد رنجش نسبت به یکدیگر کنند، که منجر به مشاجره‌های مکرر یا اجتناب از ارتباط معنادار می‌شود». این وضعیت همچنین می تواند به شما آسیب برساند

گلدبرگ می‌افزاید: «به‌علاوه، قطع ارتباط منجر به احساس اضطراب، افسردگی یا تمایل به جستجوی رضایت در خارج از ازدواج می‌شود.

اگر هر یک از این موارد را در رابطه خود تجربه می کنید، خوب است آنچه را که بین شما و همسرتان اتفاق می افتد و دلیل آن بررسی کنید.

برای تأمل در رابطه خود وقت بگذارید

حس کردن اینکه چیزی در ازدواج شما خراب است یک چیز است. اینکه بتوانید مشکل را مشخص کنید و بفهمید که آیا به سمت فاز هم اتاقی می روید یا خیر، چیز دیگری است.

آدری شوئن، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز، می‌گوید بررسی اعمال و انگیزه‌های شما می‌تواند به شما کمک کند تصویر واضح‌تری به شما بدهد. او توصیه می کند سوالات زیر را از خود بپرسید:

“آیا شریک زندگی شما اولین کسی است که می خواهید اخبار (خوب یا بد) را با او به اشتراک بگذارید؟ یا احساس می کنید پاسخی را که نیاز دارید از آنها دریافت نمی کنید؟ آیا احساس امنیت بیشتری دارد که چیزهایی را که می خواهید یا نیاز دارید از آنها نخواهید؟ آیا راحت‌تر است که همه کارها را خودتان انجام دهید تا اینکه از شریک زندگی‌تان درخواست کنید؟» او می پرسد.

علاوه بر در نظر گرفتن این سؤالات، می توانید فهرستی از چیزهایی که در مورد ازدواجتان به شما مربوط می شود تهیه کنید و در مورد احساسات خود نسبت به آن مسائل و همسرتان صادق باشید. مالک این واقعیت باشید که برای شما چیزی کم است.

هنگامی که احساس می کنید نیازهای شما در ازدواج برآورده نمی شود، می تواند باعث کناره گیری شما شود. اما اجتناب از همسرتان، یا تظاهر به اینکه تنش بین شما وجود ندارد، کمکی به این وضعیت نخواهد کرد. در واقع، آن را بدتر می کند. مهم است که به وضعیت رو به رو رسیدگی شود.

هنگامی که مشکل را تصدیق کردید، هر دو می توانید شروع به کار برای راه حل کنید.

مراحل بازسازی ارتباط صمیمانه

جدا شدن از هم و احساس هم اتاقی بودن یک شبه اتفاق نیفتاد. و نه اتصال مجدد. تلاش برای ایجاد یک رابطه رضایت بخش، جذاب و صمیمی با همسرتان به زمان و تلاش نیاز دارد.

مرحله 1: مشکل را تصدیق کنید

می دانید که یک مشکل وجود دارد؛ اکنون باید آن را به خط مقدم بیاورید. هم شما و هم همسرتان باید درباره آنچه بین شما اتفاق می افتد صحبت کنید.

راهی که می‌خواهیم به این قطع ارتباط بپردازیم این است که مطمئن شویم آن را در زمان‌های بدون استرس و جایی که احتمال ایجاد حواس‌پرتی بعید است، مطرح کنیم. گلدبرگ توصیه می‌کند که مکالمه باید بر روی احساس فرد متمرکز شود، در مقابل اینکه چگونه رفتار یا عدم وجود آن باعث ایجاد فضای دوری می‌شود.

امید این است که هر دو شریک بتوانند تصدیق کنند که مشکلی وجود دارد، علاقه و سرمایه گذاری برای رسیدگی به آن داشته باشند و متعهد شوند که با هم روی آن کار کنند.

مرحله 2: برای بازسازی اتصال گام بردارید

شما و شریک زندگیتان می توانید تمام روز مشکل را بپذیرید، اما اگر تلاشی هماهنگ برای تغییر برخی رفتارها انجام ندهید، خوب، هیچ چیز بهتر نمی شود. خوشبختانه، اقدامات آسان و عملی زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

شاید شما یک یادآوری روی تلفن خود تنظیم کرده باشید که هر روز با یک پیام عاشقانه، متفکرانه یا معاشقه با همسرتان تماس بگیرید. وقتی شریک زندگی شما بعد از یک روز کاری به خانه می‌رسد یا تمام روز را با بچه‌ها در خانه است، سعی کنید چیزهایی را که در مورد آنها قدردانی می‌کنید به اشتراک بگذارید و بپرسید که روزش چطور گذشت – سپس فعالانه به پاسخ گوش دهید. سوالات بعدی را بپرسید، تا شریک زندگی شما بداند که شما سرمایه گذاری کرده اید و با آنها در ارتباط هستید.

از نظر فیزیکی، می‌توانید هر روز شریک زندگی خود را لمس کنید. این می تواند چیزی به سادگی لمس شانه، در آغوش گرفتن یا بوسیدن، گرفتن دست، یا حتی ماساژ ملایم شانه یا پا به همسرتان باشد. لمس های کوچک به بازسازی ارتباط شما کمک زیادی می کند.

راه هاي بيشتر

ما می دانیم که ممکن است برخی از این استراتژی ها در ابتدای شروع کار اجباری به نظر برسند، اما هر چه بیشتر رفتارهای صمیمانه را تمرین و تقویت کنید، احساس ارگانیک بیشتری به شما دست خواهد داد. هدف بازسازی یا تقویت پایه های ارتباط و صمیمیت و احساس گرما، قدردانی، عشق و مراقبت متقابل است.

همچنین ممکن است متوجه شوید که صدمه، درد و رنجش زیاد بین شما و همسرتان دیوار کشیده است. اگر صحبت کردن در مورد مشکل و اجرای استراتژی ها تفاوتی ایجاد نمی کند، ممکن است نیاز به کمک حرفه ای داشته باشید.

یک زوج‌درمانگر ماهر می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا فرآیندهای زیربنایی را که منجر به این تعارض‌ها می‌شوند شناسایی کنند و آنها را ریشه‌ای درمان کنند. شوئن می‌گوید این نه تنها ارتباط عمیق‌تری را برای زوج‌ها فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند زخم‌ها و آسیب‌های قدیمی را برای هر یک از شریک‌ها نیز التیام بخشد.

مرحله 3: به طور جدی با هم وقت بگذرانید

ممکن است خیلی بدیهی به نظر برسد، اما داشتن وقت اختصاصی، بدون وقفه و با کیفیت با همسرتان بخش مهمی از برقراری ارتباط مجدد و خروج از مرحله هم اتاقی رابطه است. فعالیت‌های شما نباید پیچیده یا پرهزینه باشد، بلکه زمانی است که کاملاً روی حضور در کنار یکدیگر متمرکز شده‌اید.

با مشغله های زندگی، اختصاص دادن زمان برای گذراندن با همسرتان نیازمند تلاش و نیت است. در اینجا چند نکته برای آسان کردن آن وجود دارد:

زمان برنامه ریزی شده خود را با همسرتان در تقویم خود قرار دهید، مانند یک جلسه. «زمان اختصاصی را بدون حواس‌پرتی اختصاص دهید، مثلاً بدون بچه، بدون تلفن و تلویزیون. گلدبرگ می‌گوید: برنامه‌ای از فعالیت‌ها یا موضوعاتی برای بحث داشته باشید.

فعاليت هاي جديد

از همسر خود بخواهید فعالیتی را برای انجام یک بار در ماه انتخاب کنند. بولینگ، بازی های رومیزی، فیلم، شب قرار و امتحان کردن رستوران های مختلف همگی گزینه های سرگرم کننده ای هستند.

 با هم یک مهارت جدید بیاموزید. به یک کلاس آشپزی بروید، یک فعالیت رنگ آمیزی را امتحان کنید، یا در یک کلاس شرکت کنید.

تصمیم بگیرید با هم خوش فرم شوید. پیاده روی با قدرت را انجام دهید، در کلاس زومبا شرکت کنید، یا به یک مربي ورزشی بپیوندید و با هم به جلسات بروید.

مقاله مرتبط: چرا ازدواج شما بعد از سه سال تغییر می کند؟

حتی زمانی که برای برقراری ارتباط مجدد تلاش می کنید، توجه داشته باشید که همیشه موافق نیستید. یاد بگیرید که مسائل را به روشی سالم مدیریت کنید. «بعد از درگیری، زمانی را برای بررسی نحوه مشارکت خود در دعوا اختصاص دهید، سپس به شریک خود بگویید و عذرخواهی کنید.

مشکل را شناسایی کنید، با همسرتان ارتباط برقرار کنید، به دنبال راه حل های سالم برای تعارض باشید و از زمان با او لذت ببرید. هر رابطه ای کار می خواهد. اما اگر مایلید تلاش کنید تا از موقعیت هم اتاقی به یک ازدواج عاشقانه بگذرید، کار می تواند ارزشش را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *