شروع اولويت قرار دادن خود
شما بايد شروع به خودمراقبتي كنيد. نسبت به خود دلسوز باشيد. زماني را به نيازهاي شخصي خود اختصاص دهيد.

سيزده راه برای شروع اولويت قرار دادن خودتان در زندگي

اولویت قرار دادن خود به این معناست که برای مراقبت از خود، اعمال مرزهای خود و رفتار مهربانانه با خود وقت بگذارید. نیازهای شما به اندازه نیازهای دیگران مهم است، بنابراین خودخواهانه نیست که گاهی خود را در اولویت قرار دهید. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم با قرار دادن خود در اولویت قرار دادن خود، مراقبت از خود را شروع کنید.

چیزهایی که باید بدانید

زمانی را به خود اختصاص دهید تا بتوانید استراحت کنید، مراقبت از خود را شروع به تمرین کنید یا سرگرمی را دنبال کنید. در صورت نیاز از ديگران کمک بخواهید و زمانی که چیزی برای شما مناسب نیست، «نه» بگویید. شروع كنيد نسبت به خود دلسوز باشید و به خود اجازه دهید آنچه را که برای شما مناسب است انجام دهید.

1.مرزهای شخصی خود را تعیین کنید.

گاهی اوقات “نه” گفتن اشکالی ندارد. اگر مراقب نباشید، مردم بیش از حد از شما مطالبه می‌کنند و شما را خسته می‌کنند. برای جلوگیری از این امر، با دوستان، خانواده و همکاران خود مرزبندی کنید تا بتوانید در صورت لزوم خود را در اولویت قرار دهید. اگر کسی مرزهای شما را زیر پا می گذارد، توضیح دهید که کاری که انجام داده درست نیست. ممکن است به همکاران خود بگویید که بعد از ساعت کاری در دسترس نیستید.

می توانید از دوستان بخواهید که بعد از ساعت 10 شب با شما تماس نگیرند یا پیامک ندهند. زیرا در آن زمان است که شما استراحت مي كنيد. ممکن است از شریک زندگی خود بخواهید که برخی از کارها را به تنهایی انجام دهد.

اگر دوستتان شما را به مهمانی دعوت کرد اما می‌خواهید در خانه بمانید و درس بخوانید، این موضوع را با گفتن «نه» به وضوح به دوستتان بگویید.

2. از ديگران درخواست کمک كنيد

شما نمی توانید همه چیز را به تنهایی انجام دهید. اشکالی ندارد که در مواقعی که به آن نیاز دارید درخواست کمک کنید، زیرا همه گهگاه به کمک نیاز دارند. هنگامی که به چیزی نیاز دارید، سعی کنید حضوری بپرسید زیرا احتمال اینکه مردم بگویند «بله» بیشتر است. علاوه بر این، در مورد آنچه نیاز دارید و چگونه آنها می توانند کمک کنند، مستقیماً صحبت کنید. مثلا بگوييد:

«این هفته غرق کار هستم. آیا می توانی لباس ها را بشوري؟»

«امروز بعد از کار وقت ندارم. آیا می توانید بچه ها را بردارید؟»

من نمی‌توانم با حجم کاری فعلی ام به این پروژه توجه لازم را بدهم. آیا می توانید از شخص دیگری كمك بخواهيد؟»

شما نبايد نسبت به شروع در اولويت قرار دادن خودتان احساس گناه داشته باشيد.

3. استراحت را در اولویت قرار دهید.

به خودتان زمان بدهید تا استراحت كنيد، حتی اگر کارهای خانه انجام نشده باشد. قبل از اینکه بتوانید فنجان دیگران را پر کنید، باید فنجان خود را پر کنید، به این معنی که به استراحت نیاز دارید. برای اطمینان از اینکه زمانی برای استراحت دارید، زمانی را برای استراحت در هفته خود، چه چند ساعت یا یک روز کامل، برنامه ریزی کنید. مانند هر قرار دیگری با آن رفتار کنید و به آن پایبند باشید.

یک شب را در خانه زیر یک پتوی راحت بگذرانید.

صبح یکشنبه را به نوشیدن قهوه و مطالعه بگذرانید.

زمانی که احساس خستگی می کنید، یک چرت سریع 20 دقیقه ای داشته باشید.

شب راحت بخوابید

4.استرس را کاهش دهید.

هر روز بخار را از بین ببرید تا جمع نشود. برای کمک به کاهش استرس خود، داروهای تسکین دهنده استرس را انتخاب کنید که به راحتی در عادات روزانه خود گنجانده شوند. سعی کنید حواس پنج گانه خود را درگیر کنید زیرا راحت تر می توانید آرام شوید. در اینجا چند ایده وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

چای گیاهی داغ را میل کنید.

از یک لوسیون معطر استفاده کنید.

یک شمع روشن کنید و به موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

با نمک های معطر حمام حمام کنید.

برويد بیرون قدم بزنيد.

5.روزانه 15 دقیقه را به تفریح اختصاص دهید.

شما سزاوار زمانی هستید که کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید. هر روز یک بلوک زمانی را برنامه ریزی کنید که بتوانید از آن برای غنی سازی خود استفاده کنید. این زمان را به انجام کاری مانند استراحت، تماشای برنامه مورد علاقه خود، خواندن یا ساختن چیزی اختصاص دهید.

یک کار خلاقانه انجام دهید.

روی یک پازل کار کنید.

بیرون بنشینید و از نوشیدنی لذت ببرید.

6.سرگرمی بگیرید.

یک سرگرمی قدیمی را انتخاب کنید یا سرگرمی جدیدی را شروع کنید که شما را شاد می کند. سعی کنید حداقل یک بار در هفته به سرگرمی خود بپردازید، حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد. حتی ممکن است چیزی را انتخاب کنید که بتوانید با خود حمل کنید، مانند بافتنی یا بازی های دستی. در اینجا چند سرگرمی وجود دارد که ممکن است امتحان کنید:

طراحی.

رنگ آمیزی.

بازی

باغبانی.

ساز زدن.

بافندگی.

نجاری.

7.قدردانی را تمرین کنید.

با شمردن موهبت های خود ذهنیت قدرشناسي ایجاد کنید. وقتی با طرز فكر قدرداني رفتار کنید، احساس شادی و رضایت بیشتری خواهید داشت. برای اینکه به شما کمک کند روی چیزهای خوب زندگی خود تمرکز کنید، با نوشتن سه چیز هر روز که برای آنها سپاسگزار هستید، فهرستی از قدردانی تهیه کنید. همچنین می‌توانید وقتی از مردم کار خاصی برای شما انجام می‌دهند تشکر کنید. شما می توانید براي اين داشته ها سپاسگزار باشید:

خانه ی تو.

دوستان، خانواده و شریک زندگی شما.

حیوان خانگی شما

شغل شما.

غذای خوشمزه مثل شکلات

قهوه.

هوای زیبا.

مقاله مرتبط: ارزش های شخصی شما چیست؟

8. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

با خوردن غذاهای سالم بدن خود را تغذیه کنید. سخت است که بعد از یک روز طولانی به یک رژیم غذایی سالم پایبند باشید، اما غذای مغذی به شما انرژی می دهد و از سلامتی شما حمایت می کند. به طور کلی میوه ها و سبزیجات و همچنین کربوهیدرات های پیچیده را بیشتر مصرف کنید. از طرفی قند و چربی اشباع شده را محدود کنید. شما شایسته این هستید که بهترین احساس را داشته باشید، بنابراین بدن خود را به خوبی تامین کنید. سعی کنید جمعه ها وعده‌های غذایی را آماده کنید تا در کل هفته، وعده‌های غذایی سالمی داشته باشید.

غذاهای تازه راحت مانند هویج ، تکه های سیب یا موز را میل کنید.

شام های مفصل تري تهیه کنید تا بتوانید غذای باقی مانده را برای ناهار روز بعد بخورید.

9.روزانه ورزش کنید.

ورزش سلامتی شما را بهبود می بخشد. به طور کلی برای سلامتی به حدود 150 دقیقه ورزش متوسط یا 75 دقیقه ورزش شدید در هفته نیاز دارید. تمرینی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید تا به راحتی به اهداف خود پایبند باشید و یک برنامه تمرینی تنظیم کنید. به علاوه، شما بیشتر سرگرم خواهید شد.

یک کلاس رقص شرکت کنید.

به پیاده روی های طولانی بروید.

با یک تمرین ویدیویی همراه باشید.

یک ورزش تفریحی مانند سافت بال، تنیس یا بسکتبال انجام دهید.

10. مدیتیشن را امتحان کنید.

تصویر با عنوان اولین قدم ۱۰

روزانه مدیتیشن کنید تا استرس را کاهش داده و بهزیستی خود را بهبود ببخشید. برای یک مدیتیشن ساده، در یک موقعیت راحت بنشینید و چشمان خود را ببندید. سپس روی نفس خود تمرکز کنید و ذهن خود را پاک کنید و حداقل 10 تا 15 دقیقه بنشینید. اگر ذهنتان سرگردان است، به آرامی روی نفس خود تمرکز کنید. همچنین ممکن است یک مانترا مانند «صلح» یا «آرامش» را تکرار کنید.

11. با خود با مهرباني رفتار کنید.

با خودت مهربان باش. اگر خیلی به خودتان سخت بگیرید، واقعاً به راحتی می سوزید. شما فقط یک انسان هستید، بنابراین گاهی اوقات مرتکب اشتباه خواهید شد. وقتی کاری را اشتباه انجام می دهید، مسئولیت خود را بپذیرید و سعی کنید آن را درست کنید. سپس، حرکت کنید و هر گونه گناهی را که نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، رها کنید.خود را به خاطر اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده اید ببخشید. برای اشتباهات خود عذرخواهی کنید، سپس از نو شروع کنید.

12. به خودت اعتماد کن.

هنگام تصمیم گیری برای خود به ندای درون خود گوش دهید. شما خود را بهتر از دیگران می شناسید، بنابراین مهم است که آنچه را که برای شما مناسب است انجام دهید. با احاطه کردن خود با افرادی که از شما حمایت می کنند و با مهربانی با خودتان صحبت کنید، شروع کنید. به خودتان اعتماد کنید تا تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مناسب است.

یاد بگیرید که به شهود خود گوش دهید. با نفس کشیدن عمیق و تصور سیمی که شما را به زمین متصل می کند، شروع کنید. سپس، از خود سؤالات بله یا خیر بپرسید. بگذارید احساسی که در بدن شما وجود دارد به شما پاسخ دهد.

13. باورهای منفی را به چالش بکشید.

طرز فکر خود را در مورد اولويت قرار دادن خود تغییر دهید. با رویارویی با هر گونه باوری که ممکن است در مورد خودخواه یا تنبل بودن آن داشته باشید، شروع کنید. سپس، به خود اجازه دهید که خودتان را در اولویت قرار دهید. علاوه بر این، به خود یادآوری کنید که هیچ مهلتی برای تغییر نحوه رفتارتان با خودتان یا امتحان کردن چیز جدیدی وجود ندارد.

وقتی فکر می‌کنید که «من امروز خودخواه هستم که خودم را در اولویت قرار می‌دهم»، با این جمله مقابله کنید: «من باید قبل از اینکه بتوانم از دیگران مراقبت کنم، از خودم مراقبت کنم.»

اگر فکر می‌کنید «نه گفتن به آن پروژه جدید تنبلی است»، با آن مقابله کنید: «اگر می‌خواهم بهترین باشم، باید استراحت کنم».

داشتن یک دفتر خاطرات می تواند به شما کمک کند تا از طریق افکار و عقاید خود کار کنید.

مطلب پیشنهادی

استرس عروسی را چطور مديريت كنيم.

چگونه استرس عروسی را مدیریت کنیم

ازدواج هیجان انگیز است، اما همچنین می تواند فوق العاده استرس زا باشد. برنامه ریزی …

خواستگاري از همکار

بايدها و نبايدها در آشنايي و خواستگاري از همکار

بیشتر بزرگسالان یک سوم عمر خود را صرف کار می کنند. جای تعجب نیست که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *