عرق خوشبو
داشتن عرق خوشبو بسيار مهم است و نشانه رعايت بهداشت فردي است.

چطور بوي بدن و عرق خوشبو داشته باشيم؟

همه ما بوی عرق داریم که مشخصه ماست. افرادی هستند که بوی عرق بدنشان بهتر از دیگران است و این عمدتا به دلیل سبک زندگی، عادات غذایی و هورمون ها، به ویژه فرمون ها است.

یک مطالعه توسط دانشگاه کالیفرنیا بیان می‌کند که همه ما «امضای بو» خود را داریم که تا حد زیادی توسط ژنتیک، سلامت، بهداشت شخصی و رژیم غذایی ما تعیین می‌شود.

گوستاو جاگر (1832-1917)، پزشک آلمانی، اولین دانشمندی بود که ایده فرومون های انسانی را مطرح کرد و آنها را آنتروپوکین نامید. او ادعا کرد که آنها ترکیباتی هستند که با پوست و فولیکول‌ها مرتبط هستند که نشانه‌های منحصربه‌فرد بوی هر فرد انسان است.

اریکا اشپیگلمن، متخصص سلامتی و نویسنده کتاب The Rewired Life می گوید: «فرومون ها مواد شیمیایی هستند که حیوانات و انسان ها تولید می کنند و رفتار حیوان یا انسان دیگری از همان گونه را تغییر می دهند و تحت تأثیر قرار می دهند. “فرومون ها یک هورمون هستند و برخلاف سایر هورمون هایی که در داخل بدن ترشح می شوند، در خارج از بدن ترشح می شوند.” مطالعات نشان می دهد که آنها توسط پوست، غدد عرق، بزاق و ادرار ترشح می شوند.

اشپیگلمن توضیح می دهد: «همه چیز در مورد DNA است. اگر کسی برای شما بوی نامطبوع می دهد، می تواند به این معنی باشد که DNA شما مشابه است. آنها مطالعات زیادی انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند که تی‌شرت‌های افراد با DNA متفاوت از خودشان برای بیشتر مردم بوی بهتری می‌دهند. اساساً بدن ما با ایجاد بوی بد از ما در برابر تولید مثل با افرادی که DNA مشابهی دارند محافظت می کند.

با افزایش سن، فرمون های ما در واقع تغییر می کنند. « بوی یک نوزاد تازه متولد شده شیرین و پودری است. با نوجوان شدن ما نیز این تغییر می‌کند – هورمون‌های مختلف در داخل ترشح می‌شوند و بوی بیرونی آن را حس می‌کنند. اشپیگلمن می گوید.

بوي عرق شما مستقيما به سبك زندگي شما وابسته است.

سبک زندگی و بوی عرق بدن

علاوه بر رعایت بهداشت ناکافی، بوی عرق بد بدن می تواند ناشی از تغییرات مختلفی در زندگی روزمره ما باشد. دلایل زیر شایع ترین دلایل ظاهر بوی بد است:

یبوست.

فشار.

کمبود ویتامین و مواد معدنی.

غذاهای سرخ شده.

بوی بد دهان.

عفونت های دستگاه ادراری.

دئودورانت ها یا محصولات مراقبت شخصی.

داروها.

بررسی کنید که كدام یک از این عوامل ممکن است علت بوی عرق بدن شما باشد. پس می توانید راه حل هایی برای از بین بردن آن بیابید.

غذاهایی که عرق شما را خوشبو می کند

یک راه طبیعی و ساده برای بهبود بوی بدن وجود دارد. این راه در مورد نحوه غذا خوردن و نحوه آبرسانی به خود است

خوردن میوه ها و سبزیجات به سم زدایی بدن شما کمک می کند. فیبر نیز به شما کمک می کند تا حرکات منظم روده داشته باشید.

پس از مشورت با پزشك در مورد مقدار آب لازم براي بدن شما، مقدار زیادی آب بنوشید، تا زمانی که رنگ ادرار شما روشن شود. آب به مقابله با بوهای قوی کمک می کند، همچنین به هضم کمک می کند و پس از تعریق مایعات را دوباره پر می کند.

از سوی دیگر، برخی از غذاهای خاص با محتوای گوگرد بالا مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم، سیر و پیاز وجود دارند که همگی قادر به ایجاد بوی تند بدن هستند.

اگرچه درک بویایی تا حدودی ذهنی است. از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از انتخاب های غذایی توسط علم توصیه شده است که می تواند به شما کمک کند بوی بهتری داشته باشید و حتی احساس جذابیت بیشتری داشته باشید.

سیب برای بوی خوب عرق

عامل ضد باکتری طبیعی موجود در سیب به مبارزه با بوی بد دهان کمک می کند و مانند خوشبو کننده دهان عمل می کند. سیب همچنین به جلوگیری از ایجاد پلاک و سایر باکتری های ایجاد شده توسط غذاها کمک می کند.

مرکبات برای بوی مطبوع عرق بدن

بدن بوهای طبیعی مرکبات مانند پرتقال، لیمو و آناناس را جذب کرده و متصاعد می‌شود و بوی تازه‌ای را از پوستتان برای شما به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، اسیدهای موجود در این میوه ها باعث می شود آب سمومی را که باعث ایجاد بوی نامطبوع از بدن می شوند، دفع کند.

ماست آنتی باکتریال

کشت‌های فعال زنده که ذاتاً در ماست پروبیوتیک یافت می‌شوند، به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت دستگاه گوارش شناخته شده‌اند، همچنین به خنثی کردن بوی بد ترکیبات گوگردی در بدن شما کمک می‌کنند. باکتری‌های مفید موجود در ماست همچنین به مبارزه بیشتر با سموم در سیستم ما کمک می‌کند، که بیشتر به خنثی کردن باکتری‌های ایجاد کننده بو کمک می‌کند.

چای سبز برای بوی عرق خوب

چای سبز نه تنها حاوی کاتچین است بلکه پلی فنول نیز دارد. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که باعث کاهش بوی بد ترکیبات گوگردی در بدن می شوند و به مبارزه با سایر باکتری هایی که می توانند باعث بوی بد دهان شوند کمک می کنند. علاوه بر این، تانن های موجود در چای سبز و سیاه می تواند به خشک نگه داشتن پای شما کمک کند و از بوی بد پا جلوگیری کند.

چای سبز با کمک به تولید گلوتاتیون، یک حامل-آنتی اکسیدان که سموم مضر را از بدن دفع می کند، از سم زدایی حمایت می کند. هرچه سموم کمتری در بدن شما وجود داشته باشد، بدن شما بوی بهتری خواهد داد.

ساقه کرفس برای تنفس خوب و بوی بدن

جویدن ساقه کرفس باعث آزاد شدن مولکول های آندروستنون و آندروستنول در دهان می شود. این در نهایت باعث می‌شود بدن شما فرمون‌هایی را بفرستد تا شما را مطلوب‌تر کند.

دانه رازیانه

این ماده به طور گسترده به عنوان خوشبو کننده دهان در اکثر رستوران های هند استفاده می شود. آنها نه تنها با باکتری هایی که باعث بوی بد دهان شما می شوند مبارزه می کنند و آنها را خنثی می کنند، بلکه به طور موثر باکتری های بد را از بین می برند و به عنوان کمکی در هضم عمل می کنند.

آب لیمو

در حالی که مقدار بالای آنتی اکسیدان و خواص اسیدی موجود در لیموترش به ضد عفونی و سم زدایی بدن کمک می کند، آب بهترین عنصر طبیعی است که می تواند کل بدن شما را دفع کند و سمومی را که می توانند باعث بوی بدن شوند را از بین ببرد. این یک ترکیب قوی است که می تواند بوی تمیزی شما را حفظ کند.

هل و دارچین

در حالی که هل به خاطر خواصی که در ایجاد نفس و ایجاد بوی تازه و ایجاد عطر دلپذیر دارد، شناخته شده است، دارچین به بهتر شدن بوی بدن شما کمک می کند تا آن را بدتر نکند. آنها همچنین ادویه‌هایی ایده‌آل می‌سازند که نه‌تنها می‌توانند غذای شما را خوش طعم‌تر کنند، بلکه باعث می‌شوند بوی مطلوب‌تری نیز داشته باشید.

گوجه فرنگیها

گوجه فرنگی حاوی خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است که به کاهش میزان باکتری های ایجاد کننده بو در بدن کمک می کند. همچنین، گوجه فرنگی به عنوان یک قابض طبیعی، به کوچک کردن منافذ و مسدود کردن مجاری ترشح کننده عرق کمک می کند و در نتیجه تعریق بیش از حد را کنترل می کند. حتی نوشیدن آب گوجه فرنگی می تواند به کاهش دمای بدن شما کمک کند که به نوبه خود باعث کاهش تعریق می شود.

روغن نارگیل به عنوان دئودورانت طبیعی

روغن نارگیل یک دئودورانت فوق‌العاده و طبیعی می‌سازد که به بوی مطبوع بدن شما کمک می‌کند. خاصیت ضد میکروبی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​موجود در روغن نارگیل به کنترل رشد باکتری های ایجاد کننده بو کمک می کند. مصرف روغن نارگیل همچنین از سلامت گوارش حمایت می کند، عنصر مهم دیگری در مبارزه با بوی بد بدن و بوی بد دهان.

رزماری

روغن‌های فرار موجود در رزماری می‌توانند با مهار رشد باکتری‌های مولد بو، به مبارزه با هر نوع بویی که از بدن شما می‌آید کمک کند. همچنین، ترکیبات منتول و کلروفیل موجود در رزماری به خنثی کردن بوی قوی بدن کمک می کند و عطر خوبی به بدن شما می بخشد.

مريم گلي

مریم گلی یکی دیگر از گیاهانی است که به دلیل وجود ترکیبات معطر مانند دیوسمتین، آپیژنین و لوتئولین در آن می تواند به بوی شیرین و خوشبوی بدن شما کمک کند. همچنین اثرات ضد باکتریایی آن از تکثیر باکتری ها بر روی پوست جلوگیری می کند و در نتیجه بوی بدن را از بین می برد. به علاوه، این گیاه فعالیت غدد عرق را کاهش می دهد، به طوری که کمتر عرق می کنید. حتی به دفع سموم مضر از بدن کمک می کند.

جعفری

روغن های قوی موجود در جعفری به غلبه بر رایحه های مزاحم بینی کمک می کند.

جعفری همچنین حاوی مقدار زیادی کلروفیل است که دارای اثرات قلیایی است. این بدان معنی است که به قلیایی شدن بدن و تصفیه خون کمک می کند. جعفری همچنین به سم زدایی کمک می کند.

مقاله مرتبط: چگونه موهاي زائد اندام تناسلی خود را بتراشیم (مردان)

سبزه گندم

اين ماده غذايي حاوی مقادیر زیادی کلروفیل است، ترکیبی که با بوی بدن مقابله می کند.

سبزه گندم همچنین با متعادل کردن اسیدها و سموم موجود در خون که باعث تعریق می شوند، به کاهش تعریق بیش از حد کمک می کند.

مطلب پیشنهادی

خودآزاری و ازدواج

وقتی خودآزاری داريد، چگونه ازدواج كنيد؟

هر رابطه موفقی نیاز به نشان دادن آسیب پذیری دارد – هیچ راهی برای دور …

مشكل اعتماد در رابطه

چگونه مشکلات اعتماد را در یک رابطه حل کنیم

اعتماد یک مسئله در جامعه ماست. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، نزدیک به 71 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *