خیانت عاطفی چيست؟
خیانت عاطفی نوعي از خيانت است كه با جملات ساده شروع مي شود و به وابستگي هاي عاطفي عميق ختم مي شود.

خیانت عاطفی چیست؟

خیانت می تواند یکی از بدترین اتفاقات در یک رابطه باشد و وقتی صحبت از خیانت عاطفی به میان می آید، همه چیز گیج کننده تر و دردناک تر می شود. حقیقت این است که خیانت همیشه به رابطه جنسی یا یک رابطه فیزیکی طولانی مدت، پرشور و درگیر نیست. واقعیت ساده این است که تا 60 درصد ازدواج ها در یک مقطع زمانی با نوعی خیانت مواجه می شوند.

یک رابطه عاطفی می تواند به همان اندازه، اگر نه بیشتر، برای رابطه عاشقانه شما مضر باشد، به عنوان یک رابطه فیزیکی. صمیمیت همیشه به معنای فیزیکی بودن بین دو نفر نیست، و زمانی که خیانت عاطفی وجود داشته باشد، می‌تواند از نقطه‌نظر بازگشت آسیب‌رسان باشد.

 توجه به این نکته مهم است که این مقاله به نوع یک رابطه متعهدانه و سنتی تر می پردازد. مهم است که در مورد سبک رابطه خود به عنوان یک زوج همسو باشید تا حد و مرزهای مناسب را تعیین کنید. در آن لحظه ای که رابطه شما  با ديگري رضایت همسر ندارد و. مرزهای رابطه سالمی را که به همسر ابلاغ شده است نقض می کند. لحظه ای که رابطه شما از ازدواج اخلاقی به خيانت تبدیل می شود.

نشانه های خيانت عاطفی

چندین نشانه خيانت عاطفی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، به خصوص اگر مشکوک هستید که همسرتان ممکن است درگیر یک رابطه عاطفی خارج از رابطه شما باشد. حسادت می تواند فرد را به این باور برساند که خیانت عاطفی در رابطه فعلی آنها اتفاق می افتد. هنگام ارزیابی اینکه آیا شریک زندگی شما از نظر عاطفی به شما خیانت می کند یا خیر، مهم است که این را در نظر داشته باشید.

به طور معمول، یک رابطه عاطفی با تبادل اولیه اطلاعات شخصی شروع می شود. سپس، وقتی دو نفر دوستی یا ارتباط عمیق‌تری پیدا می‌کنند، چیزی که با مبادله اطلاعات بی‌گناه شروع شد – مانند نام و شاید شماره تلفن یا آدرس ایمیل – می‌تواند در سطح عمیق‌تری از صمیمیت به اوج خود برسد.

برخی از نشانه های رایج که نشان می دهد شریک زندگی شما ممکن است از نظر عاطفی به شما خیانت کند می تواند شامل موارد زیر باشد:

آنها برای راحتی به شخص دیگری مراجعه می کنند

اگر به نظر می رسد که شریک یا همسر شما به دنبال سطوحی از آرامش از فردی غیر از شما است، این ممکن است نشانه آن باشد که آنها دارای یک رابطه عاطفی نامناسب هستند. همچنین احتمالاً در حال عبور از یک مرز است. مراجعه به شخص ثالث به جای شخصی که قرار است به او متعهد باشید می تواند منجر به نقض گسترده اعتماد شود. حتی اگر این آرامش به شیوه ای غیرجنسی باشد، رفتن مداوم پيش شخص دیگری که بخشی از رابطه متعهد شما نیست می تواند مشکل ساز باشد و منجر به بی اعتمادی و ترس از خیانت های بعدی شود.

خیانت عاطفی  نشانه هايي دارد.

آنها ارتباط عمیق تری با شخص دیگری غیر از شما ایجاد می کنند

پرورش و ایجاد ارتباط عمیق با فردی خارج از رابطه شما می تواند منجر به اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات شخصی و خصوصی شود که احتمالاً نامناسب است. در بیشتر مواقع، این مبادلات ماهیت حساسی دارند و احتمالاً به طرز باورنکردنی آسیب زا هستند.

آنها در مورد یک رابطه تدافعی یا پنهانی هستند

اگر به نظر می رسد که شریک زندگی شما در مورد یک رابطه خارجی تدافعی می کند، ممکن است به این دلیل باشد که خیانت عاطفی در جریان است. روابط ثانویه ای که آشکار نیستند یا پنهان به نظر می رسند می توانند نشانه واضحی از یک رابطه نامناسب باشند. حتی اگر این رابطه فیزیکی نباشد، این واقعیت که آنها حالت تدافعی دارند احتمالاً باید یک پرچم قرمز باشد و به حق می تواند نگران کننده باشد.

عدم تمایل ناگهانی

اگر شریک زندگی شما تغییر ناگهانی یا شدیدی در سطح تمایل خود نسبت به شما داشته باشد، ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد. از دست دادن علاقه به صمیمیت فیزیکی یا وابستگی عاطفی می تواند نتیجه یک رابطه عاطفی عمیق تر باشد. گاهی اوقات جذابیت جنسی نیز می تواند بخشی از این باشد، اما همیشه لازم نیست که یک رابطه عاطفی اتفاق بیفتد.

تحریک پذیری افزایش یافته

خيانت عاطفی می تواند باعث استرس باورنکردنی در یک رابطه شود. این استرس می تواند منجر به افزایش تحریک پذیری شود که اغلب ممکن است گیج کننده باشد. ممکن است متوجه شوید که تحریک پذیری شریکتان پس از گذراندن زمان با شخص ثالث افزایش می یابد.

آنها نمی خواهند “زمان یا کار” را برای رابطه بگذارند

هنگامی که یک رابطه عاطفی در حال وقوع است، ممکن است به این معنی باشد که شریک زندگی شما انگیزه کمتری برای کار روی رابطه واقعی شما دارد. اگر متوجه شدید که در رابطه خود دعوا و مشاجره، اختلاف نظر، ناامیدی، صمیمیت عاطفی کمتر و تنهایی دارید، ممکن است چیز دیگری در جریان باشد. اگرچه مهم است که بدانید چگونه خشم را در یک رابطه کنترل کنید، اما احساس نارضایتی ممکن است به دلیل انرژی و زمانی باشد که شریک زندگی شما به مکان های بیرونی اختصاص می دهد.

آشکارا شما را با شخص دیگری مقایسه می کند

آیا شریک زندگی شما شما را با شخص دیگری مقایسه می کند؟ به خصوص اگر آنها زمان زیادی را با کسی سپری کرده باشند، اگر احساس کنید دائما مورد قضاوت قرار می گیرید، ممکن است برای احساسات شما اعتباری وجود داشته باشد. اگر شریک زندگی شما به طور مداوم و آشکارا به شما اشاره می کند که ای کاش شما بیشتر شبیه دیگران بودید، دلیلی برای نگرانی دارید.

تبادل هدیه

مبادله هدایا می تواند نشانه ای از نقض چندگانه اعتماد در یک رابطه باشد – هم فیزیکی و هم احساسی. به خصوص اگر متوجه می شوید که هدایای عاطفی یا معنی دار داده می شود. ممکن است بخواهید با شریک زندگی خود صحبت کنید که چرا آنها این رفتار را مناسب می دانند.

مخفی کردن ارتباطات

پنهان کردن ارتباطاتی مانند پیامک یا ایمیل، یا تغییر رمز عبور در لپ‌تاپ یا رایانه، یا حالت تدافعی در صورت درخواست برای دیدن یک متن یا ایمیل (یا هر تبادل اطلاعات دیگری) می‌تواند نشانه بسیار مهمی از خیانت عاطفی باشد. اگر فکر می کنید ممکن است یک رابطه عاطفی در حال وقوع باشد. شریک زندگی شما بسیار مخفیانه به نظر می رسد. ممکن است درگیر چیزی شده باشید.

خيانت عاطفی در مقابل خيانت فیزیکی

تقلب فیزیکی دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. زمانی است که یک رابطه از مرز عبور می کند و تماس فیزیکی – معمولاً ملاقات های رو در رو که شامل رابطه جنسی یا صمیمیت فیزیکی است – رخ می دهد. اگرچه خطی که از آن عبور می شود می تواند سیاه و سفیدتر و با یک رابطه فیزیکی آشکار باشد، اما این بدان معنا نیست که تقلب عاطفی کمتر آسیب می زند. هر دو نوع امور می توانند بسیار دردناک و غلبه بر آنها دشوار باشد.

صمیمیت فیزیکی و عاطفی پایه های یک رابطه هستند و در حالی که هر فرد به طور منحصر به فردی پاسخ می دهد، تقلب عاطفی و/یا فیزیکی بر رابطه تأثیر می گذارد زیرا هر یک نقض اعتماد است و در صورت عدم توجه می تواند منجر به از هم گسیختگی رابطه شود.

دلایل خیانت عاطفی مردم

افراد ممکن است به دلایلی درگیر صمیمیت عاطفی شوند. در نهایت، به طور کلی کمبود احترام وجود دارد – یا احترام به خود یا احترام به طرف مقابل، یا هر دو – در بازی. به نظر می رسد ظاهر یکی از کم محتمل ترین دلایلی است که افراد خیانت می کنند. در واقع، تنها 12 درصد از مردان می گویند که رابطه عاطفی با کسی داشته اند که آنها را جذاب تر از همسرشان می دانند.

خیانت عاطفی همیشه به این دلیل اتفاق نمی افتد که یک نفر در خارج از رابطه خود عاشق کسی است. حتی لزوماً به این معنی نیست که کسی از دوست داشتن شریک عاشقانه خود دست کشیده است. گاهی اوقات تصمیم برای داشتن یک رابطه عاطفی می تواند آگاهانه باشد. اما گاهی اوقات این نتیجه (اعم از عمد یا ناخواسته) اجازه دادن به یک مرز به آرامی در طول زمان است. در این زمان است که ارتباطات ایجاد می شود و یک رابطه عاطفی بیرونی تقویت می شود.

خيانت عاطفی همچنین می تواند یک تلاش ناامیدانه (هر چند نامناسب) برای برآورده کردن نیازهای فرد در سطح عمیق تر باشد. مردم همچنین زمانی که به دنبال یک ارتباط عاطفی یا محافظت عاطفی هستند که در رابطه اولیه آنها وجود ندارد، معمولاً از نظر عاطفی خیانت می کنند.

“اگر شما یا شریک زندگیتان از نظر عاطفی خیانت کرده اید، اغلب مردم می گویند که “چیزی” در رابطه آنها کم است. بسیار مهم است که نگاهی به آنچه از آن رابطه بیرونی به دست می آورید بیندازید تا بتوانید در مورد چگونگی تقویت ارتباط و ارتباط با شریک زندگی خود بحث کنید.

در مورد خيانت عاطفی چه باید کرد

مواجهه با خیانت عاطفی در یک رابطه می تواند عذاب آور باشد. می تواند باعث درد و ناراحتی زیادی شود.

اولین چیزی که باید در مورد آن تصمیم گیری شود این است که آیا شما و شریک عاشقانه تان قصد دارید رابطه را ترمیم کنید. هر دوی شما باید برای به دست آوردن مجدد اعتماد متقابل، مایل به کار سخت باشید. روابط عاطفی می تواند به همان اندازه که خیانت فیزیکی می تواند برای روابط مخرب باشد. علاوه بر این، بازسازی حس اعتماد می‌تواند راهی طولانی و دشوار باشد که نیازمند ایمان، فداکاری و کار فراوان است.

اگر شما از نظر عاطفی خیانت می کنید

اگر شما کسی بودید که با فردی خارج از رابطه اولیه خود ارتباط عاطفی داشتید، باید مایل باشید که این واقعیت را بپذیرید که جاده پیش روی شما دشوار و ناشناخته خواهد بود.

اول و مهمتر از همه، باید ارتباط خود را با شخصی که از نظر عاطفی با او در ارتباط بوده اید قطع کنید.

درک درد و رنجی که شریک اصلی تان ایجاد کرده اید، کلید بقای رابطه شما خواهد بود. در مسیر ترمیم رابطه خود، ممکن است موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

از شریکتان بخواهید که از شما چه نیازی دارد تا بتواند دوباره به شما اعتماد کند

برای کمک به آنها در رابطه با احساس امنیت و آرامش، مایل باشید فراتر از آن بروید

تلاش بیشتری کنید تا به آنها بفهمانید که برای شما خاص هستند و متعهد به اصلاح رابطه خود هستید

صبور باشید و یک شبه انتظار بخشش نداشته باشید – در حالی که جاده پر دست انداز خواهد بود، برای شما مهم است که درک کنید که زخم های شما عمیقا بریده شده اند.

شب‌های قرار ملاقاتی را برنامه‌ریزی کنید که کاملاً روی چیزهایی که همسرتان دوست دارد و به آن نیاز دارد تمرکز کنید

در صورت لزوم، بارها و بارها عذرخواهی کنید، و آن را مد نظر قرار دهید

زوج درمانی یا درمان فردی را برای درک ریشه خیانت خود در نظر بگیرید (بله، خیانت عاطفی نوعی خیانت است)

اگر همسرتان از نظر عاطفی به شما خیانت می کند

اگر شما کسی هستید که مورد خیانت عاطفی قرار گرفته اید، باید تصمیم بگیرید که آیا می توانید شریک زندگی خود را ببخشید و ادامه دهید. این کار آسانی نیست و هیچ راه واحدی برای غلبه بر خیانت وجود ندارد. باید به خودتان اتاق و فضایی بدهید تا واقعاً تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید ادامه دهید یا خیر. ممکن است تعجب کنید که “آیا باید یک متقلب را ببخشید؟”

اگر نتوانید خیانت را پشت سر بگذارید، شرم آور نیست. با خودتان مهربان باشید، جستجوی جدی روحی انجام دهید و تصمیم بگیرید که چه مرزهایی را می خواهید با شریک زندگی خود بازسازی کنید. در برخی موارد، ممکن است نتوانید ادامه دهید. این هم اشکالی ندارد.

اگر تصمیم گرفته اید که می خواهید برای بازسازی رابطه خود تلاش کنید، برخی از نکات زیر ممکن است به شما کمک کند:

هنگامی که متعهد به بهبود رابطه خود شدید، به خود یادآوری کنید که این کار زمان بر است

خودتان را سرزنش نکنید – حتی اگر احساس می کنید که نقشی در رابطه تان ایفا کرده اید که به اندازه کافی برای شریک زندگی تان رضایت بخش نیست، هیچ کس سزاوار صدمه دیدن و خیانت نیست.

مقاله مرتبط: چگونه ديناميك رابطه خود و الگوهایی که ایجاد می کنیم را درک کنیم

در مورد آنچه از شریک زندگی خود نیاز دارید باز باشید

مایل به برقراری ارتباط صادقانه با آنها باشید

راحت باشید – به یاد داشته باشید که صدمه دیده اید و ممکن است بهبودی آسان نباشد، اما اگر واقعاً آن را بخواهید می توان آن را انجام داد.

سعی کنید بازی سرزنش را انجام ندهید – اگر مسائل واقعی و عمیقی در رابطه وجود دارد که باید با شریک زندگی خود حل کنید، قطعاً باید تمام تلاش خود را برای انجام این کار انجام دهید، اما هر بار که اختلاف یا اختلافی دارید، این موضوع را به رخ او بیندازید. استدلال شما را به جایی نمی رساند

درمان را در نظر بگیرید – هم درمان فردی و هم زوج درمانی ممکن است در مسیر جدیدی که رابطه شما در آن قرار دارد، مفید باشد. حتی بهترین روابط گهگاهی اوقات سختی را پشت سر خواهند گذاشت. مسلم است که تقلب عاطفی خیانت به ازدواج است. گفته می شود، اگر دو نفر متعهد به حفظ رابطه خود هستند، مهم است که بدانیم امکان پذیر است. صبر، کار سخت و بخشش باورنکردنی می خواهد، اما شما می توانید آن

مطلب پیشنهادی

ددي ايشو

“آیا من مشکل بابا (ددي ايشو) دارم؟” تراپيست جواب مي دهد

ددي ايشو مدت‌هاست که موضوع گفتگو در مورد توضیحات کامل برای مشکلات رابطه، مشکلات عزت …

اهداف ازدواج

اهداف رابطه برای قوی تر کردن ازدواج

شاید به دنبال گره زدن هدف به ازدواج هستید. یا شاید به این فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *