باج‌گیری عاطفي
در باج‌گیری عاطفي فرد سعي مي كند با بازي دادن شما از شما سواستفاده كند.

چگونه باج گیری عاطفی را بشناسیم و از خود محافظت کنیم

همه ما آن یک نفر را در زندگی خود داریم که همه دکمه های ما را فشار می دهد. شما یکی را می شناسید – آنها در سفرهای احساس گناه متخصص هستند، و به جای حمایت از انتخاب های ما، باعث می شوند ما احساس بدی داشته باشیم که نیازهای خود را در اولویت قرار دهیم. این افراد می توانند والدین، شریک، دوست یا همکار باشد—هرکسی که از احساسات ما علیه ما استفاده می کند تا ما را وادار به انجام آنچه می خواهد کند، حتی اگر این بهترین کار برای ما نباشد. این نوع رفتار به باج گیری عاطفی معروف است. اشلی پنا، LCSW، مدیر اجرایی Mission Connection می‌گوید که نوعی سوء استفاده عاطفی، باج‌گیری عاطفی، تکنیکی است که افراد برای اعمال قدرت و کنترل در روابط از آن استفاده می‌کنند.

در یک نگاه

خواه یک والدین کنترل‌کننده، یک رئیس خواستار، یک همسر دستکاری یا یک دوست سخت‌گیر، برخورد با باج‌گیری عاطفی می‌تواند اعصاب خردکن باشد. کسی که از نظر عاطفی شما را باج خواهی می کند، ممکن است سعی کند در كار شما را سنگ اندازی کند، احساسات شما را دستکاری کند، احساس گناه کند، شرمنده شود یا شما را تهدید کند که کاری را که از شما می خواهد انجام دهید.

با این حال، مهم است که این رفتار سمی را بشناسید و برای رفع آن اقداماتی انجام دهید. تعیین مرزهای سالم و پایبندی به آنها کلید محافظت از خود و حفظ روابط سالم است.

در  باج‌گیری عاطفي فرد از احساسات شما سواستفاده مي كند.

شناخت باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در اینجا برخی از تاکتیک های مختلف باج گیری عاطفی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

سكوت و بايكوت

آن شخص ممکن است شما را بايكوت کند و هنگامی که شما آنچه را که او می‌خواهد انجام نمی‌دهید، رفتاری بی‌صدا داشته باشد. این یک تاکتیک ارتباطی منفعلانه-تهاجمی است که افراد برای به دست آوردن برتری از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، شخص ممکن است دیگر با شما صحبت نکند یا به تماس ها و پیامک های شما پاسخ ندهد. اگرچه به نظر چندان مهم نیست، اما زمانی که فرد برای شما مهم باشد، می تواند بسیار خسته کننده باشد.

احساس گناه

ممکن است فرد در یک سفر احساس گناه بزرگ و سنگین به شما بدهد و باعث شود احساس بدی نسبت به اولویت دادن به خواسته ها یا نیازهای خود بر خواسته ها و نیازهای او داشته باشید. آنها ممکن است باعث شوند که به آنها احساس بدهی داشته باشید، مثل اینکه چیزی به آنها مدیون هستید، حتی اگر لزوماً اینطور نباشد.

برای مثال، یکی از والدین یا یکی از اعضای خانواده که انتخاب‌های زندگی شما را تایید نمی‌کند، ممکن است چیزی به این شکل بگوید: «بعد از هر کاری که برای شما انجام داده‌ایم، اینگونه براي ما جبران می‌کنید؟»

این تاکتیک روی میل ما برای راضی کردن دیگران اثر مي گذارد. آنهایی از ما که همدل هستیم، ممکن است به ویژه در معرض احساس گناه باشیم.

دستکاری – اعمال نفوذ

باج گیری عاطفی می تواند بسیار سمی باشد، به خصوص زمانی که وارد حوزه دستکاری شود. برای مثال ممکن است شخص در موقعیتی با کارت قربانی بازی کند و به نظر برسد که به خاطر کاری که شما انجام داده‌اید رنج می‌برد، حتی زمانی که به وضوح اینطور نیست.

به عنوان مثال، یک همکار ممکن است بگوید: “باورم نمی شود که شما شیفت من را پوشش نمی دهید. حالا من باید تا دیر وقت کار کنم و همه اینها تقصیر شماست.”

اغراق

ممکن است آن شخص مشکلات خود را بزرگ‌نمایی کند و سعی کند شما را مسئول مشکلاتش کند تا شما را به آنچه می‌خواهد وادار کند.

برای مثال، پنیا توضیح می‌دهد که یکی از والدین ممکن است چیزی شبیه این بگوید: «اگر دوباره این کار را انجام دهید، دلیلی خواهید بود که من شغلم را از دست می‌دهم و در آن صورت چیزی نخواهیم داشت.»

شرمساری

آن شخص ممکن است شما را با صفت بدي در مقابل دیگران صدا بزند تا شما را تحت فشار قرار دهد تا آنچه را که می خواهد انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر اشتباه کوچکی در یادداشتی مرتکب شده باشید، ممکن است یکی از همکاران در یک جلسه تیمی در مورد آن اشتباه بزرگی انجام دهد و از آن برای بی اعتبار کردن ایده های شما استفاده کند.

تهدید و اولتیماتوم

آن شخص ممکن است شما را تهدید کند یا اگر شما خواسته او را انجام ندهید اولتیماتوم بدهد. ممکن است احساس کنید چاره‌ای ندارید جز اینکه به خواسته آنها عمل کنید.

به گفته پنا، اینها برخی از رفتارهای تهدیدآمیز هستند که باید مراقب آنها بود:

تنبیه در تلاش برای کنترل شما

تهدید به صدمه زدن به خود یا ادعای اینکه بدون شما نمی توانند کار کنند

تهدید به اینکه شما را با عواقب بدبختی های آنها روبرو می کند

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ازدواج خود را ترک کنید، ممکن است همسرتان از نظر عاطفی شما را باج‌گیری کند که بمانید و بگوید: «اگر من را ترک کنی، مطمئن می‌شوم که بچه‌ها را به دست می‌آورم، آنگاه تنها می‌مانی». یا حتی ممکن است چیزی مانند “تو نمی‌توانی من را ترک کنی، من یک روز بدون تو دوام نمی‌آورم” بگویند.

باج‌گیری عاطفی مؤثر اغلب بر برخی از بزرگترین ترس‌های ما تأثیر می‌گذارد – باج‌گیر اغلب می‌داند که ما در کجا آسیب‌پذیرتر هستیم.

تأثیر باج‌گیری عاطفی

تحقیقات به ما نشان می دهد که باج گیری عاطفی می تواند به همان اندازه آزار جسمی مضر باشد، زیرا می تواند از نظر ذهنی و عاطفی زخمی باشد.

در روابط، باج‌گیری عاطفی نوعی سوء استفاده است که می‌تواند باعث شود ما در یک حالت دائمی احساس گناه و ترس زندگی کنیم و منجر به افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین، عدم هویت و صداقت و مشکل در برقراری ارتباط با افراد دیگر شود. توضیح می دهد.

در محل کار، باج‌گیری عاطفی می‌تواند باعث شود که ما به خواسته‌های غیرمنطقی تسلیم شویم و به‌شدت سلامت روانی و جسمی‌مان را به خطر بیندازیم.

پنیا اضافه می‌کند که باج‌گیری عاطفی از کودکان می‌تواند بر رشد باورهای اصلی آنها تأثیر منفی بگذارد، به گونه‌ای که تأثیر منفی بر روابط و مشاغل آنها در بزرگسالی بگذارد.

مقابله با باج گیری عاطفی

این چند استراتژی است که می تواند به شما در مقابله با باج گیری عاطفی کمک کند:

پرچم‌های قرمز را تشخیص دهید:

 اولین قدم تشخیص رفتار مشکل‌ساز و پرچم‌های قرمز است. اگر به نظر می رسد چیزی به نفع شما نیست، احتمالاً اینطور نیست.

خونسرد بمانید:

اگر چه زمانی که با یک باج‌گیر عاطفی روبرو می‌شوید ممکن است دشوار باشد، اما حفظ خونسردی می‌تواند به شما کمک کند تا بر اوضاع کنترل داشته باشید. واکنش عاطفی فقط به آنها چیزی را می دهد که می خواهند.

به یاد داشته باشید که شما کنترل انتخاب های خود را در دست دارید:

 به خود یادآوری کنید که شما مسئول مشکلات دیگران نیستید. شما این حق را دارید که بهترین انتخاب را داشته باشید، بدون اینکه در مورد آن احساس گناه کنید. اجازه ندهید احساس گناه یا ترس باعث تصمیم گیری شما شود.

دیدگاه خود را بی طرفانه به اشتراک بگذارید:

 از جملات «احساس می کنم» برای به اشتراک گذاشتن احساسات و نیازهای خود بدون اشاره انگشت استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن «تو باعث می‌شوی من احساس گناه کنم»، سعی کنید «وقتی از احساس گناه برای رسیدن به مسیر خود استفاده می‌کنید، احساس ناراحتی می‌کنم».

بدانید چه زمانی باید کنار بروید:

از خود بپرسید که آیا رابطه سالم است یا خیر. اگر بر سلامت روانی و عاطفی شما تأثیر بگذارد، ممکن است اینطور نباشد. مهم است که تشخیص دهید چه زمانی زمان دور شدن از یک رابطه سمی است.

قرار گرفتن در معرض فرد را محدود کنید:

گاهی اوقات ایجاد فاصله فیزیکی یا احساسی بهترین راه برای محافظت از خود است. همچنین اگر از پلتفرم های دیجیتال برای دستکاری شما استفاده می کنند، می توانید آنها را در رسانه های اجتماعی مسدود کنید.

شانه ای برای تکیه دادن پیدا کنید:

با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده در مورد آنچه در حال رخ دادن است صحبت کنید. آنها می توانند مشاوره و حمایت عاطفی را ارائه دهند، که می تواند در هنگام مواجهه با دستکاری عاطفی بسیار مفید باشد.

به دنبال حمایت باشید:

 پینا می‌گوید که سوء استفاده عاطفی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص مراقبت‌های روانی می‌تواند مفید باشد.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید:

مراقبت از خود کلیدی است. خواه رفتن به باشگاه، استراحت کردن، گذراندن وقت با خانواده یا پختن غذای مورد علاقه خود، کاری را که برای مراقبت از خود باید انجام دهید، انجام دهید.

پنیا می‌گوید سوء استفاده عاطفی می‌تواند منجر به آزار فیزیکی شود، بنابراین، حفظ ایمنی بدنی شما بسیار مهم است.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قربانی آزار خانگی هستید، با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعي به شماره 123 در ايران برای کمک محرمانه تماس بگیرید.

ایجاد مرزها

این چند نکته است که می تواند به شما کمک کند برای محافظت از خود در برابر شخصی که از باج گیری عاطفی استفاده می کند، حد و مرزی تعیین کنید:

مرزهای خود را مشخص کنید:

اول از همه، باید بدانید که چه مرزهایی دارید. کمی وقت بگذارید و در مورد اینکه چه چیزی با آن راحت هستید و چه چیزی از مرز شما عبور می کند فکر کنید.

خود را ثابت کنید:

 برای بیان محدودیت های خود از زبانی واضح، مختصر و قاطعانه استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید: “من قدردان زمانی نیستم که شما مرا به دام انداخته اید و من تسلیم آن نمی شوم.”

عواقب را مشخص کنید:

 به فرد اجازه دهید عواقب عبور از مرزهای شما را بداند. مثلا می توانید بگویید “اگر به تلاش برای دستکاری من ادامه دهید، من از این گفتگو دور خواهم شد.”

به اسلحه های خود بچسبید:

هنگامی که مرزهای خود را تعیین کردید، مهم است که با پایبندی به آنها به شخصی که قصد دارید تجارت خود را نشان دهید. وقتی آنها شما را امتحان می کنند، تزلزل و سازش نکنید.

نتیجه

ما می دانیم که باج گیری عاطفی می تواند استرس زا و طاقت فرسا باشد. با این حال، مهم است که برای خود بایستید و حد و مرزهایی را تعیین کنید تا فرد دیگر نتواند شما را دستکاری کند.

به یاد داشته باشید که شما مسئول زندگی و تصمیمات خود هستید و هیچ کس نمی تواند شما را بترساند یا شما را در انجام کاری که نمی خواهید انجام دهید سرزنش کند. اگرچه دور شدن از یک موقعیت سمی می‌تواند دشوار باشد، اما عزیزان و متخصصان سلامت روان می‌توانند منبع حمایت و قدرتی برای تکیه کردن در طول این فرآیند باشند.

همه ما آن یک نفر را در زندگی خود داریم که همه دکمه های ما را فشار می دهد. شما یکی را می شناسید – آنها در سفرهای احساس گناه متخصص هستند، و به جای حمایت از انتخاب های ما، باعث می شوند ما احساس بدی داشته باشیم که نیازهای خود را در اولویت قرار دهیم.

این افراد می توانند والدین، شریک، دوست یا همکار باشد—هرکسی که از احساسات ما علیه ما استفاده می کند تا ما را وادار به انجام آنچه می خواهد کند، حتی اگر این بهترین کار برای ما نباشد.

این نوع رفتار به باج گیری عاطفی معروف است. اشلی پنا، LCSW، مدیر اجرایی Mission Connection می‌گوید که نوعی سوء استفاده عاطفی، باج‌گیری عاطفی، تکنیکی است که افراد برای اعمال قدرت و کنترل در روابط از آن استفاده می‌کنند.

در یک نگاه

خواه یک والدین کنترل‌کننده، یک رئیس خواستار، یک همسر دستکاری یا یک دوست سخت‌گیر، برخورد با باج‌گیری عاطفی می‌تواند اعصاب خردکن باشد. کسی که از نظر عاطفی شما را باج خواهی می کند، ممکن است سعی کند در كار شما را سنگ اندازی کند، احساسات شما را دستکاری کند، احساس گناه کند، شرمنده شود یا شما را تهدید کند که کاری را که از شما می خواهد انجام دهید.

با این حال، مهم است که این رفتار سمی را بشناسید و برای رفع آن اقداماتی انجام دهید. تعیین مرزهای سالم و پایبندی به آنها کلید محافظت از خود و حفظ روابط سالم است.

شناخت باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در اینجا برخی از تاکتیک های مختلف باج گیری عاطفی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

سكوت و بايكوت

آن شخص ممکن است شما را بايكوت کند و هنگامی که شما آنچه را که او می‌خواهد انجام نمی‌دهید، رفتاری بی‌صدا داشته باشد. این یک تاکتیک ارتباطی منفعلانه-تهاجمی است که افراد برای به دست آوردن برتری از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، شخص ممکن است دیگر با شما صحبت نکند یا به تماس ها و پیامک های شما پاسخ ندهد. اگرچه به نظر چندان مهم نیست، اما زمانی که فرد برای شما مهم باشد، می تواند بسیار خسته کننده باشد.

احساس گناه

ممکن است فرد در یک سفر احساس گناه بزرگ و سنگین به شما بدهد و باعث شود احساس بدی نسبت به اولویت دادن به خواسته ها یا نیازهای خود بر خواسته ها و نیازهای او داشته باشید. آنها ممکن است باعث شوند که به آنها احساس بدهی داشته باشید، مثل اینکه چیزی به آنها مدیون هستید، حتی اگر لزوماً اینطور نباشد.

برای مثال، یکی از والدین یا یکی از اعضای خانواده که انتخاب‌های زندگی شما را تایید نمی‌کند، ممکن است چیزی به این شکل بگوید: «بعد از هر کاری که برای شما انجام داده‌ایم، اینگونه براي ما جبران می‌کنید؟»

این تاکتیک روی میل ما برای راضی کردن دیگران اثر مي گذارد. آنهایی از ما که همدل هستیم، ممکن است به ویژه در معرض احساس گناه باشیم.

دستکاری – اعمال نفوذ

باج گیری عاطفی می تواند بسیار سمی باشد، به خصوص زمانی که وارد حوزه دستکاری شود. برای مثال ممکن است شخص در موقعیتی با کارت قربانی بازی کند و به نظر برسد که به خاطر کاری که شما انجام داده‌اید رنج می‌برد، حتی زمانی که به وضوح اینطور نیست.

به عنوان مثال، یک همکار ممکن است بگوید: “باورم نمی شود که شما شیفت من را پوشش نمی دهید. حالا من باید تا دیر وقت کار کنم و همه اینها تقصیر شماست.”

اغراق

ممکن است آن شخص مشکلات خود را بزرگ‌نمایی کند و سعی کند شما را مسئول مشکلاتش کند تا شما را به آنچه می‌خواهد وادار کند.

برای مثال، پنیا توضیح می‌دهد که یکی از والدین ممکن است چیزی شبیه این بگوید: «اگر دوباره این کار را انجام دهید، دلیلی خواهید بود که من شغلم را از دست می‌دهم و در آن صورت چیزی نخواهیم داشت.»

شرمساری

آن شخص ممکن است شما را با صفت بدي در مقابل دیگران صدا بزند تا شما را تحت فشار قرار دهد تا آنچه را که می خواهد انجام دهید.

به عنوان مثال، اگر اشتباه کوچکی در یادداشتی مرتکب شده باشید، ممکن است یکی از همکاران در یک جلسه تیمی در مورد آن اشتباه بزرگی انجام دهد و از آن برای بی اعتبار کردن ایده های شما استفاده کند.

تهدید و اولتیماتوم

آن شخص ممکن است شما را تهدید کند یا اگر شما خواسته او را انجام ندهید اولتیماتوم بدهد. ممکن است احساس کنید چاره‌ای ندارید جز اینکه به خواسته آنها عمل کنید.

به گفته پنا، اینها برخی از رفتارهای تهدیدآمیز هستند که باید مراقب آنها بود:

اولتيماتوم تنبیه در تلاش برای کنترل شما

صدمه زدن به خود یا ادعای اینکه بدون شما نمی توانند کار کنند

گفتن اینکه شما را با عواقب بدبختی های آنها روبرو می کند

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ازدواج خود را ترک کنید، ممکن است همسرتان از نظر عاطفی شما را باج‌گیری کند که بمانید و بگوید: «اگر من را ترک کنی، مطمئن می‌شوم که بچه‌ها را به دست می‌آورم، آنگاه تنها می‌مانی». یا حتی ممکن است چیزی مانند “تو نمی‌توانی من را ترک کنی، من یک روز بدون تو دوام نمی‌آورم” بگویند.

باج‌گیری عاطفی مؤثر اغلب بر برخی از بزرگترین ترس‌های ما تأثیر می‌گذارد – باج‌گیر اغلب می‌داند که ما در کجا آسیب‌پذیرتر هستیم.

تأثیر باج‌گیری عاطفی

تحقیقات به ما نشان می دهد که باج گیری عاطفی می تواند به همان اندازه آزار جسمی مضر باشد، زیرا می تواند از نظر ذهنی و عاطفی زخمی باشد.

در روابط، باج‌گیری عاطفی نوعی سوء استفاده است که می‌تواند باعث شود ما در یک حالت دائمی احساس گناه و ترس زندگی کنیم و منجر به افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین، عدم هویت و صداقت و مشکل در برقراری ارتباط با افراد دیگر شود. توضیح می دهد.

در محل کار، باج‌گیری عاطفی می‌تواند باعث شود که ما به خواسته‌های غیرمنطقی تسلیم شویم و به‌شدت سلامت روانی و جسمی‌مان را به خطر بیندازیم.

پنیا اضافه می‌کند که باج‌گیری عاطفی از کودکان می‌تواند بر رشد باورهای اصلی آنها تأثیر منفی بگذارد، به گونه‌ای که تأثیر منفی بر روابط و مشاغل آنها در بزرگسالی بگذارد.

مقابله با باج گیری عاطفی

این چند استراتژی است که می تواند به شما در مقابله با باج گیری عاطفی کمک کند:

پرچم‌های قرمز را تشخیص دهید:

 اولین قدم تشخیص رفتار مشکل‌ساز و پرچم‌های قرمز است. اگر به نظر می رسد چیزی به نفع شما نیست، احتمالاً اینطور نیست.

خونسرد بمانید:

اگر چه زمانی که با یک باج‌گیر عاطفی روبرو می‌شوید ممکن است دشوار باشد، اما حفظ خونسردی می‌تواند به شما کمک کند تا بر اوضاع کنترل داشته باشید. واکنش عاطفی فقط به آنها چیزی را می دهد که می خواهند.

به یاد داشته باشید که شما کنترل انتخاب های خود را در دست دارید:

 به خود یادآوری کنید که شما مسئول مشکلات دیگران نیستید. شما این حق را دارید که بهترین انتخاب را داشته باشید، بدون اینکه در مورد آن احساس گناه کنید. اجازه ندهید احساس گناه یا ترس باعث تصمیم گیری شما شود.

دیدگاه خود را بی طرفانه به اشتراک بگذارید:

 از جملات «احساس می کنم» برای به اشتراک گذاشتن احساسات و نیازهای خود بدون اشاره انگشت استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن «تو باعث می‌شوی من احساس گناه کنم»، سعی کنید «وقتی از احساس گناه برای رسیدن به مسیر خود استفاده می‌کنید، احساس ناراحتی می‌کنم».

بدانید چه زمانی باید کنار بروید:

از خود بپرسید که آیا رابطه سالم است یا خیر. اگر بر سلامت روانی و عاطفی شما تأثیر بگذارد، ممکن است اینطور نباشد. مهم است که تشخیص دهید چه زمانی زمان دور شدن از یک رابطه سمی است.

قرار گرفتن در معرض فرد را محدود کنید:

گاهی اوقات ایجاد فاصله فیزیکی یا احساسی بهترین راه برای محافظت از خود است. همچنین اگر از پلتفرم های دیجیتال برای دستکاری شما استفاده می کنند، می توانید آنها را در رسانه های اجتماعی مسدود کنید.

شانه ای برای تکیه دادن پیدا کنید:

با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده در مورد آنچه در حال رخ دادن است صحبت کنید. آنها می توانند مشاوره و حمایت عاطفی را ارائه دهند، که می تواند در هنگام مواجهه با دستکاری عاطفی بسیار مفید باشد.

به دنبال حمایت باشید:

 پینا می‌گوید که سوء استفاده عاطفی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد، بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص مراقبت‌های روانی می‌تواند مفید باشد.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید:

مراقبت از خود کلیدی است. خواه رفتن به باشگاه، استراحت کردن، گذراندن وقت با خانواده یا پختن غذای مورد علاقه خود، کاری را که برای مراقبت از خود باید انجام دهید، انجام دهید.

پنیا می‌گوید سوء استفاده عاطفی می‌تواند منجر به آزار فیزیکی شود، بنابراین، حفظ ایمنی بدنی شما بسیار مهم است.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان قربانی آزار خانگی هستید، با خط تلفن ملی اورژانس اجتماعي به شماره 123 در ايران برای کمک محرمانه تماس بگیرید.

ایجاد مرزها

این چند نکته است که می تواند به شما کمک کند برای محافظت از خود در برابر شخصی که از باج گیری عاطفی استفاده می کند، حد و مرزی تعیین کنید:

مرزهای خود را مشخص کنید:

اول از همه، باید بدانید که چه مرزهایی دارید. کمی وقت بگذارید و در مورد اینکه چه چیزی با آن راحت هستید و چه چیزی از مرز شما عبور می کند فکر کنید.

خود را ثابت کنید:

 برای بیان محدودیت های خود از زبانی واضح، مختصر و قاطعانه استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید: “من قدردان زمانی نیستم که شما مرا به دام انداخته اید و من تسلیم آن نمی شوم.”

عواقب را مشخص کنید:

 به فرد اجازه دهید عواقب عبور از مرزهای شما را بداند. مثلا می توانید بگویید “اگر به تلاش برای دستکاری من ادامه دهید، من از این گفتگو دور خواهم شد.”

به اسلحه های خود بچسبید:

هنگامی که مرزهای خود را تعیین کردید، مهم است که با پایبندی به آنها به شخصی که قصد دارید تجارت خود را نشان دهید. وقتی آنها شما را امتحان می کنند، تزلزل و سازش نکنید.

مقاله مرتبط: ژینوفوبیا : ترس از زنان

نتیجه

ما می دانیم که باج گیری عاطفی می تواند استرس زا و طاقت فرسا باشد. با این حال، مهم است که برای خود بایستید و حد و مرزهایی را تعیین کنید تا فرد دیگر نتواند شما را دستکاری کند.

به یاد داشته باشید که شما مسئول زندگی و تصمیمات خود هستید و هیچ کس نمی تواند شما را بترساند یا شما را در انجام کاری که نمی خواهید انجام دهید سرزنش کند. اگرچه دور شدن از یک موقعیت سمی می‌تواند دشوار باشد، اما عزیزان و متخصصان سلامت روان می‌توانند منبع حمایت و قدرتی برای تکیه کردن در طول این فرآیند باشند.

مطلب پیشنهادی

خودآزاری و ازدواج

وقتی خودآزاری داريد، چگونه ازدواج كنيد؟

هر رابطه موفقی نیاز به نشان دادن آسیب پذیری دارد – هیچ راهی برای دور …

مشكل اعتماد در رابطه

چگونه مشکلات اعتماد را در یک رابطه حل کنیم

اعتماد یک مسئله در جامعه ماست. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، نزدیک به 71 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *