چطور يك خانه را اداره كنيم
براي اداره يك خانه و خانواده نياز داريد كه هدفمندانه مشاركت همه اعضا را جلب كنيد.

چگونه اداره يك خانه را انجام دهيم؟

اگر در مورد آنچه در خانه‌هایمان می‌گذرد هدفمند نباشیم، هرج و مرج رخ می‌دهد، به‌ویژه اگر بچه داشته باشیم. یک نفر باید مسئولیت را بر عهده بگیرد و کارها را انجام دهد، خواه خودش این کار را انجام دهد یا دستور صادر کند. در اینجا چند نکته برای اداره یک خانه مانند یک کسب و کار و جلب مشارکت همه افراد برای اجرای روان اداره خانه آورده شده است.

1.تعیین مدیر خانواده

تصمیم بگیرید خانه خود را مانند یک تجارت اداره کنید. شاید عجیب به نظر برسد که خانه خود را به عنوان یک تجارت در نظر بگیرید، اما ما در مورد تبدیل خانه شما به یک شركت خصوصي صحبت نمی کنیم. در عوض، ایده این است که شیوه های مدیریت کسب و کار را به عنوان راهی برای ایجاد نظم در خانواده خود اعمال کنید.

مفید است که به ساختارهای مدیریت کسب و کار نگاه کنید تا نقش خود را به عنوان “مدیر خانه” بشناسيد. شما می توانید از یک سبک مدیریت سلسله مراتبی سنتی پیروی کنید، که در آن یک “رئیس” وجود دارد که چند زیردست را مدیریت می کند.

می‌توانید به مدل‌هایی از سازمان‌های «مسطح» نگاه کنید که اجازه نمی‌دهند یک نفر در صدر قرار گیرد، بلکه ديدگاه هايشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و با اکثر زیردستان ارتباط آزاد دارند.

شما بايد براي اداره خانه يك مدير مشخص كنيد. تا تصميمات را بگيرد.

2. انتخاب کنید چه کسی خانه را مدیریت خواهد کرد.

 هنگامی که تشخیص دادید که یک سیستم مدیریت خانه مورد نیاز است، لازم است یک مدیر خانه (که “مدیر خانواده” نیز نامیده می شود) تعیین کنید. این شخص به احتمال زیاد والدینی خواهد بود که اغلب در خانه هستند، زیرا وظیفه آنها نظارت دقیق بر عملیات خانه خواهد بود.

فرقی نمی کند که کدام يك از والدین این سمت مدیر را بر عهده بگیرند. در بسیاری از خانه‌ها، مادر کاندیدای احتمالی است، اما پدران نیز به همان اندازه قادر به ایفای این نقش هستند.

چه والدین هر دو کار کنند یا یکی برای مراقبت از کودکان در خانه بماند، همین امر صدق می کند. هر کسی که بیشتر در خانه باشد، بهترین گزینه برای مدیر خانه خواهد بود.

اگر یکی از والدین یا هر دو در خانه کار می کنند، والدي که اغلب به عنوان « مديرخانه» به حساب می آید، كه در دسترس است تا توجه کامل خود را اغلب به خانواده معطوف کنند.

3. وظایف خود را به دسته ها تقسیم کنید.

 بیشتر کارهای خانه را می توان به شش دسته تقسیم کرد: خانواده و دوستان، غذا، رویدادهای خاص، زمان و برنامه ریزی، امور مالی و خود مدیریتی.

می‌توانید با نحوه تکمیل این دسته‌ها در هر هفته خلاق باشید، اما تقسیم کردن کارهای خانه به دسته‌های ملموس، اداره خانه را فوراً آسان‌تر می‌کند.

تهیه فهرست کارهای جداگانه برای هر دسته ممکن است به سازماندهی و اولویت بندی خانواده کمک کند.

شما می توانید وظایف را در هر دسته به روش های مختلفی سازماندهی کنید. می‌توانید در هر روز هفته یک دسته را انتخاب کنید و هر روز تمام وظایف آن دسته را انجام دهید. یا می‌توانید به هر ساعت در روز یک دسته بندی اختصاص دهید، تا زمانی که زمان تمام شود، برای کارهای خاصی وقت بگذارید – مهم نیست چقدر از آن كار انجام شود.

4. سبک مدیریت خود را تعیین کنید.

 آیا دوست دارید وظایف را در اسرع وقت محول کنید یا دوست دارید همه کارها را خودتان انجام دهید؟ نگاهی به شش حوزه مدیریت خانواده می‌تواند نشان دهد که کدام سبک را ترجیح می‌دهید و به شما نشان می‌دهد که کجا برای خانواده مفید است و کجا نیست. برای مناطقی که تحت سبک فعلی مدیریت وظایف شما شکوفا نشده اند، کمک بگیرید.

واقعیت این است که هیچ یک از سبک های رهبری همیشه در همه شرایط کار نمی کند. یک مدیر خوب منعطف است و با هر موقعیتی که پیش می آید سازگار است. ناگفته نماند که افراد مختلف (اعضای خانواده شما) به هر سبک مدیریتی پاسخ متفاوتی می دهند.

5. نقاط قوت خود را مشخص کنید.

هنگامی که سبك مديريتي خود را مشخص کردید، می توانید ببینید که مدیر خانواده کجا قوی است و کجا ضعیف است. توجه به نقاط قوت سرنخ هایی را در مورد اینکه چه چیزی به شما انگیزه می دهد و چه چیزی شما را خسته می کند ارائه می دهد.

برای تعیین نقاط قوت مدیر خانواده، به وضعیت خانه نگاه کنید. مدیر خانواده باید از این دانش برای تکمیل آنچه که در آن مهارت دارند استفاده کند و برای جایی که ضعیف هستند کمک بخواهد. به این ترتیب در تمام کارهای خانه تعادل وجود دارد، نه فقط یک جنبه از آنها.

6. راه حل هایی برای نقاط ضعف خود بیابید.

هنگامی که ببینید در چه چیزی مهارت دارید، متوجه خواهید شد که کجا باید پیشرفت کنید. اینکه دیگران نقاط ضعف شما را متعادل کنند، باعث مي شود خانواده شما به خوبي اداره شود.

آیا در داخل خانواده شما بهم ریختگی وجود دارد که آرامش را سخت می کند؟ فردی را پیدا کنید که در به حداقل رساندن شلوغی ها مهارت داشته باشد و او را به کار بگيريد، خواه عضو خانواده باشد یا دوست.

از اعضای خانواده خود کمک بخواهید، اما می توانید کتاب ها و پست های اینترنتی در مورد نحوه انعطاف پذیری بیشتر بخوانید. همچنین می توانید دوستانی پیدا کنید که در چیزهایی که شما نیستید خوب باشند، بنابراین می توانید از آنها یاد بگیرید.

قسمت دوم سازماندهی خانه شما

1.مکانی را برای تقویم خانوادگی انتخاب کنید.

تقویم خانواده باید در مرکز قرار گیرد، ترجیحا آشپزخانه. مهم است که بدانید همه افراد خانواده چه کاری انجام می دهند تا چیزها فراموش نشوند.

ساختن این تقویم به صورت تخته سفید به شما این امکان را می دهد که به سرعت برنامه همه افراد را یادداشت کرده و در صورت بروز تغییرات آن را پاک کنید. به عبارت دیگر، یک تقویم انعطاف پذیر به شما کمک می کند تا انعطاف پذیر باشید.

یک منوی هفتگی بگنجانید تا اعضای خانواده بتوانند به‌جای آزار دادن مدیر خانه، آن را به سادگی بخوانند. به آنها اجازه دهید تا تغییراتی در منو ایجاد کنند.

مقاله مرتبط: اثرات كمبود محبت در كودكي در تصميمات دوره بزرگسالي

یک لیست مواد غذایی تهیه کنید تا اعضای خانواده زمانی که می بینند موجودی در حال اتمام است یا اقلام خاصی را می خواهند، بتوانند خودشان آن غذاها را به لیست اضافه کنند.

2.یک روال خرید مواد غذایی تنظیم کنید.

برای اینکه ماهانه چه زمانی مواد غذایی خریداری می شود و چقدر پول خرج آنها می شود، برنامه ریزی کنید. دانستن اینکه خرید هر ماه در کدام روز انجام می شود، استرس را برای همه به حداقل می رساند.

3. مکانی را برای ذخیره اوراق مهم و قبض ها مشخص کنید.

 اگر خانه جاي مشخصی نداشته باشد، اوراق ممکن است انباشته شوند.  می‌توانید برای اوراق مهم فضایی اضافه کنید تا وقتی کودک نیاز به امضای برگه مجوز دارد یا باید صورت‌حسابي پرداخت كنيد، چیزی گم نشود.

مدیر خانواده باید هر روز عصر این محل را برای امضای نامه هاي بچه ها از طرف مدرسه بررسی کند و بچه ها باید هر روز صبح قبل از مدرسه آن را بررسی کنند.

.4یک نمودار کارهای روزمره درست کنید.

یکی از بهترین راه ها برای مدیریت خانه کمک گرفتن است. یک نمودار هفتگی کارهای روزمره تنظیم کنید تا همه اعضای خانواده شغلی داشته باشند و وزن کل خانواده روی یک نفر نباشد. این بخشی از مفهوم ساختار مدیریت کسب و کار است که رئیس (مدیر خانواده) وظایف را محول می کند.

نمودارهای کارهای روزمره به دلایل زیادی خوب هستند، از جمله کمک گرفتن برای مدیریت خانه، ایجاد اعتماد به نفس در کودکان و آموزش مسئولیت.

می توانید نمودار کارهای روزمره خود را بسازید یا یک الگوی قابل چاپ آنلاین پیدا کنید.

5.مناطقی را برای به هم ریختگی مشخص کنید.

 با وجود اینکه هدف از بین بردن بهم ریختگی با داشتن یک خانه سازمان یافته است، به هم ریختگی اتفاق خواهد افتاد. برنامه های شلوغ همیشه با نیت خوب تداخل دارد. برای جلوگیری از خارج شدن  به هم ريختگياز کنترل ، می‌توان ماهی یک‌بار آن جاها را تميز كنيد.

تصویر با عنوان تزئین اتاق خواب مرحله 14

6.روزهای بزرگ نظافت را برنامه ریزی کنید.

یک یا دو بار در سال با تغییر فصل زمان مناسبی برای تمیز کردن مناطقی از خانه است که معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرند. نگهداری منظم مکان‌هایی که به ندرت تمیز می‌شوند، خانه را در تمام طول سال تمیز نگه می‌دارند.

احتمالاً به هر حال دو بار در سال لباس‌های گرم یا خنک را کنار می‌گذارید، بنابراین کمی عمیق‌تر کردن تميز كاري منطقی است.

قسمت سوم آموزش خانواده

1.درمورد مدير خانه به خانواده توضيح دهيد.

هنگامی که تصمیم گرفتید چه کسی مدیر خانواده خواهد بود، باید این وضعیت رسمی را برای کل خانواده توضیح دهید. اگرچه ممکن است در ابتدا برای همه عجیب باشد، اما وقتی ببینند خانه چقدر کارآمدتر اداره می شود، همراه می شوند.

نقش مدیر خانه، از جمله چشم انداز اداره خانه مانند یک تجارت را توضیح دهید. شش قسمت از خانه را برای همه بچینید تا بتوانند تعیین کنند که در چه زمینه های خانه داری قوی هستند. اگر در منطقه ای که مدیر خانواده ضعیف است، قوی هستند، آن فرد را برای کمک به مدیر خانه به كار گرفته مي شود.

براي اعضاي خانواده توضیح دهید که آیا تصمیم گرفته اید از بیرون کمک بیاورید تا به مدیر خانواده در رفع نقاط ضعف خود کمک کنید.

2. تغییرات جدید سازمانی را توضیح دهید.

 شما قرار است یک تقویم خانوادگی، یک نمودار کارهای روزمره و یک سیستم بایگانی مدارک تنظیم کنید. نحوه عملکرد هر یک از این موارد را با جزئیات براي افراد خانواده توضیح دهید.

اگر خانواده شما هرگز در این سطح در معرض مديريت سازماني قرار نگرفته اند، این جلسه خانوادگی را یک جلسه “آموزشی” برای “کارمندان جدید” در نظر بگیرید. البته، در حین زندگی روزمره نیز تمرین خواهید کرد.

3. بر سر قوانین خانه توافق کنید.

 هیچ خانه‌ای بدون سیستم قاعده‌ای پیش نمی‌رود، اما اکنون که در اداره خانه هدفمند شده‌اید، باید مجموعه‌ای از قوانین واقعی تعریف شود. این امر درک روشنی در مورد آنچه از هر یک از اعضای خانواده انتظار می رود فراهم می کند.

وقتی مردم انتظارات ناگفته دارند، ناامیدی می تواند منجر به عصبانیت و حتی رنجش شود. داشتن مجموعه ای از قوانین واضح از چنین انتظاراتی جلوگیری می کند و در نتیجه خشم را به کلی دور می زند. خشم کمتر به معنای خانه شادتر است، نتیجه خوشایند اداره واقعی یک خانواده. مطمئن شوید که همه در تنظیم این قوانین نظر دارند. این از کینه و طغیان جلوگیری می کند. قوانینی را که با آنها موافق هستید بنویسید، شاید حتی آنها را در نزدیکی تقویم خانواده به ديوار بزنيد.

4. بیانیه ماموریت خانواده را تهیه کنید.

 آخرین گام برای متحد کردن خانواده تحت این سبک جدید مدیریت، تدوین یک بیانیه ماموریت با هم است. این بیانیه عبارتی تک جمله ای است که چیزهایی را توصیف می کند که خانواده شما بیش از همه برایش  ارزش قائل هستند.

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت شما می تواند مانند سه تفنگدار، “همه برای یک و یکی برای همه” باشد.

مطلب پیشنهادی

آدم عصبانی

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

خشم احساسی است که تجربه و بیان آن دشوار است. اگر متوجه شدید که چرا …

چگونه از منفعل پرخاشگر بودن دست برداريم.

چگونه از منفعل- پرخاشگر  بودن دست برداریم

اگر کسی شما را به منفعل بودن-پرخاشگری متهم کرده باشد، ممکن است تعجب کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *