حس طرد شدن دردناك است.
در زمان هاي گذشته انسان ها با گروه شانس بقاي بيشتري داشتند به اين علت است كه حس طرد شدن بسيار دردناك است.

هشت راه براي كنار آمدن با حس طرد شدن

ناراحتي از احساس طرد شدن یک واکنش طبیعی است. وقتی در یک گروه نزدیک از دوستان یا خانواده هستید، ممکن است فرض کنید برای هر مناسبت خاصی از شما دعوت خواهد شد ولي وقتی کسی بدون شما میزبان یک رویداد است، ممکن است اين كار را يك توهين حساب كنيد. ممکن است تعجب کنید که آیا کار اشتباهی انجام داده اید یا چیزی در شما وجود دارد که شما را دعوت نكرده اند.

چرا احساس می کنم طرد شده ام؟

طرد شدن عمدي يا غير عمدي از طرف بقيه پیامی به ما می فرستد. تینا تسینا، روان‌درمانگر، می‌گوید: «وقتی افرادی را که دوست دارید، تحسین می‌کنید، یا می‌خواهید با آنها احساس نزدیکی کنید. شما را در مکالمات، فعالیت‌ها و دعوت‌ها طرد مي كنند، به طور عمدی یا ناخواسته نشان می‌دهند که شما برای آنها مهم نیستید.

ما تکامل یافتیم

او توضیح می دهد که ناراحتی که هنگام  طرد شدن توسط بقيه احساس می کنید را می توان به زمانی نسبت داد که عضویت در یک گروه اجتماعی برای زنده ماندن مهم بود. اين روان درمانگر می‌گوید: «در دوران بدوی، عضویت در گروه شانس شما را برای بقا افزایش می‌داد. “این بدان معناست که احساس طرد شدن دردناک و حتی ترسناک است.”

مغز شما آن را به عنوان درد پردازش می کند

احساس طرد شدن ممکن است به دلیل نحوه ترجمه آن در مغز ناخوشایند باشد. تحقیقات نشان می دهد که طرد اجتماعی ممکن است توسط همان مناطقی از مغز که مسئول پردازش درد فیزیکی هستند تفسیر شود.

مقاله مرتبط: سيزده نشانه بی احترامی به شما در رفتار ديگران

ما احساس تنهایی می کنیم

تنهایی یک واکنش طبیعی به انزوای ناخواسته است. هالی شیف، روانشناس از گرینویچ، کانکتیکات، می گوید: «احساس طرد شدگي نیز بر احساس ارزشمندی ما تأثیر می گذارد که از طریق روابط بین فردی خود با دیگران ایجاد می کنیم».

با گذشت زمان، تنهایی ممکن است باعث کاهش رفاه عمومی شما شود. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که تنهایی و انزوای اجتماعی دو برابر بیشتر از چاقی برای سلامت روحی و جسمی مضر است.

طرد شدن یک احساس طبیعی انسان است

شیف خاطرنشان می کند که احساس کنار طرد شدن دردناک است، اما این یک واکنش کاملا طبیعی و سازگار است.

بر اساس تحقیقات، احساس طرد شدن ممکن است باعث شود به سمت یک فرآیند فکری اجتنابی یا پیشگیری محور سوق پیدا کنید. این ممکن است شما را نسبت به رفتارها و تعاملات خود بیشتر آگاه کند و ممکن است باعث شود به دنبال اصلاح برخی از عادات اجتماعی خود باشید.

این انگیزه و تمایل به مقبوليت اجتماعي ممکن است به شما کمک کند خلاقانه تر فکر کنید. در سال 2012، یک منبع معتبر مطالعه نشان داد که طرد اجتماعی به مردم کمک می کند تا ایده های نوآورانه تری تولید کنند.

حس طرد شدن و ناديده گرفته شدن مي تواند شما را بسيار ناراحت كند.

طرد شدن گاهي به خاطر قلدری یا مثبت بودن سمی اطرافيان است

بسیاری از سناریوهای طرد اجتماعی به اشتباه اتفاق می افتد. شاید کسی فکر می کرد که شما آن روز مشغول هستید یا علاقه ای به شرکت ندارید.

با این حال، گاهی اوقات، دعوت نشدن می‌تواند ناشی از حذف عمدی باشد.

آزار و اذیت شخصی يا کنار گذاشتن عمدی او می تواند به دنیای آنلاین نیز منتقل شود. مثبت اندیشی سمی، یا رفتار مثبت بیش از حد و فوق العاده – مانند تمجید بیش از حد از برخی افراد و نه دیگران – همچنین می تواند باعث شود که احساس کنید طرد شده ايد. اگر نظري غیر از حمایت ارائه دهید، ممکن است ناگهان طرد مي شويد. یا اگر از کسی که انتقادهای نیمه منفی یا خنثی ارائه می کند جدا شوید، ممکن است ناخواسته خود را طرد كنيد.

نحوه برخورد با طرد شدن

ممکن است نتوانید جلوی خود را بگیرید که به خاطر طرد شدن احساس ناراحتي كنيد. وقتی آن لحظات طرد شدن اجتماعی براي شما اتفاق مي افتد، راه هایی برای جلوگیری از ترحم به خود وجود دارد.

احساسات خود را تأیید کنید و با احساسات خود كنار بيايد

اشکالی ندارد که احساس کنید طرد شده ايد. کمی وقت گذاشتن برای فکر کردن به آنچه که احساس می‌کنید می‌تواند از تشدید خشم یا تلافی شما جلوگیری کند.

با شك و ترديد كنار بيايد.

اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است فرض کنید که دعوت از دست رفته شما نتیجه یک تصمیم عمدی بوده است.

با یادآوری این نکته که افراد زندگی شما که به شما اهمیت می دهند عمداً برای شما درد ایجاد نمی کنند، می توانید این احتمال را داشته باشید که آنچه اتفاق افتاده صرفاً یک طرد شدن اتفاقي باشد.

به سراغ افراد ديگري برويد.

وقتی احساس می کنید طرد شده ايد، نشستن و غصه خوردن در مورد احساس طرد شدن و تنهایی شرایط شما را تغییر نمی دهد.  ممکن است در آنچه احساس می کنید تنها نباشید. در واقع، ممکن است دوستان دیگری داشته باشید که تعجب کنند که چرا مدتي است از شما بي خبر هستند. مي توانيد با دوستاني كه علاقه مند هستند با شما در ارتباط باشند وارد رابطه شويد و طرد كنندگان را فراموش كنيد.

روایت خود را  طرد شدن تغییر دهید

شیف توصیه می‌کند: «به‌جای تمرکز بر اینکه چگونه احساس می‌کنید طرد شده‌اید یا انتخاب نشده‌اید، از این فرصت برای بررسی مجدد آنچه در یک رابطه یا دوستی برایتان ارزش قائل هستید استفاده کنید و اینکه آیا دوستان فعلی‌تان آنچه را برای شما مهم است منعکس می‌کنند یا خیر».

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

Tessina نشان می دهد که افراد با اعتماد به نفس قوی بهتر می توانند در برابر طرد شدن مقاومت کنند و حلقه های خود را ایجاد کنند.

او توصیه می کند: یاد بگیرید خودتان را بپذیرید و دوست بدارید، و با وارد کردن خود در خودآگاهی، دوست داشتن خود را شروع کنید. ” به عبارت  ديگر با خودت دوست شو و از آنجا به دیگرانی که تو را دوست دارند و می پذیرند، وصل شو”

از خود آن شخص علت رفتارش را بپرسيد.

وقتي اقدامات فردي باعث می شود احساس طرد شدگي كنيد. برقراری ارتباط با او در مورد موقعیت می تواند به شما کمک کند.اين كار كمك مي كند تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است. اگر به دلیل خاصی کنار گذاشته شده اید، می توانید به آن رسیدگی کنید.

در اینجا چند نکته قوی برای برقراری ارتباط با کسی که با شما قطع شده یا شما را شبح کرده است، آورده شده است.

به خود یادآوری کنید که نیش ها احساساتی موقتی هستند

درد ناشی از این احساس طرد شدگي لازم نیست ادامه یابد. اگر مرتباً توسط حلقه اجتماعی خود طرد می شوید. زمان آن رسیده است که گروه اصلی دوستان خود را دوباره ارزیابی کنید.

دوستی های جدید ایجاد کنید

با افرادي كه به دوستي با شما علاقه مند هستند تماس بگيريد و با آنها زماني براي كنار هم بودن را هماهنگ كنيد. اين نكته را قبول كنيد نمي توانيد احساسات خيلي از آدم ها را نسبت به خودتان تغيير دهيد ولي مي توانيد كساني را پيدا كنيد كه شما را دوست دارند.

نتيجه گيري

احساس ناراحتي پاسخی طبیعی به طرد اجتماعی است. وقتی کسی شما را در یک رویداد کنار می گذارد، می تواند باعث شود که احساس کنید برای او مهم نیستید. ممکن است خود را منزوی و تنها ببینید. ممکن است متوجه نشوید که چرا جزئی از برنامه ها نبودید.

همه محرومیت ها عمدی نیست. خانواده و دوستان نزدیک شما به شما اهمیت می دهند، حتی اگر گاهی فراموش کنند برای شما دعوت نامه بفرستند.

هنگامی که احساس طردشدگي مي كنيد، می توانید با اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه به کاهش برخی از ناراحتی ها کمک کنید. پیدا کردن دوستان جدید، برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد به نفس می تواند کمک کند که این احساس طرد شدن روز شما را خراب نکند.

مطلب پیشنهادی

رفتار هاي زشت در جلسه آشنايي

انواع رفتار زشت در جلسه آشنايي

رفتارهای کوچکی وجود دارد که افراد آن را در یک قرار آشنايي غیرجذاب می‌دانند.  اين …

آشنايي با فرد سمی

چگونه بفهمید که با یک فرد سمی آشنا شده ايد؟

رابطه هیچ کس کامل نیست – این فقط یک واقعیت زندگی است. اما اگر بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *